Skip to content

1VSDAT

ראשון, 10 יוני 2012 20:59

אין חוק נגד הנחת תפילין

דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
חב"ד, כמו כל שאר הכתות, מעולם לא בחלה בזריעת מסכי עשן שמסתירים את כוונותיה המיסיונריות ולכן היא טוענת חזור וטעון שאין שום חוק שאוסר על הנחת תפילין, תוך התעלמות מוחלטת מכל החוקים שאוסרים לפנות לקטינים מאחורי גבם של הוריהם, לנצל את השטח הפרטי של הקניון לפעילות בלתי מורשה ולהטריד אנשים תמימים שאינם רוצים להיחשף לפעילות מיסיונרית בעת שהם עורכים את קניותיהם.   
 
 
החבדניקים שפונים אליך בהצעה להניח תפילין תמיד ישמחו להסביר לך שאין חוק שאוסר הנחת תפילין ולכן כל מי שמרגיש מוטרד כשעבדקן מזוקן פונה ואומר לו 'יהודי, תפילין כבר הנחת היום?' הוא בהכרח אנטישמי, עוכר ישראל ו/או שונא חרדים שמנסה לזרוע פירוד ושנאה בקרב יהודים שרק רוצים לקיים מצווה חשובה שמחישה את פעמי הגאולה.
 
זהו שקר גס.
 
אכן, אנטישמים, עוכרי ישראל ושונאי חרדים מתנגדים למצוות הנחת התפילין אבל אני ויתר תושבי רמת אביב איננו נמנים על קהלם וכולנו כאחד דורשים שהמדינה תגן על מניחי התפילין ותבטיח שכל אדם, ללא הבדל דת, גזע או מין, יוכל למלא את המצווה החשובה. השאלה אינה אם יהודים רשאים להניח תפילין. זאת זכות טבעית שאינה דורשת את אישורו של אף אחד. השאלה היא היכן, מתי ובאילו תנאים מותר להניח תפילין והיכן, מתי ובאילו נסיבות ראוי למנוע את הטכס ולהרחיק את כל מי שמקיימו. לשם משל, על כולנו מקובל שאין כל פסול בהנחת תפילין בבית או בבית כנסת אבל רק מעטים בקרבנו יקבלו בברכה מזוקנים שפונים אליהם בעירום מלא ואומרים 'יהודי, תפילין כבר הנחת היום?' אני גם מוכן להסתכן ולנחש שאפילו האתרים החרדיים היו מנמיכים את עוצמת המחאה אם הנהלת הקניון הייתה מחליטה להוציא את החרדים הערומים מהמתחם ורובם היו אפילו מוותרים על הסרטון שאיזה צלמת חובבת לבטח הייתה מנציחה במצלמתה.
 
באותו אופן, אף שכולנו מכבדים את מצוות 'פרו ורבו' חלקנו לפחות לא היה רוצה לחזות בעבדקנים וצדיקות שעוסקים במצווה בשדרה המרכזית של קניון זה או אחר. המצווה, כך מסתבר, אינה מצדיקה אוטומטית את הנסיבות בה היא מתקיימת ואפילו החכם באדם שאמר:  
 
עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת עֵת לָטַעַת וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ.
עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת.
עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד.
עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים עֵת לַחֲבוֹק וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק.
עֵת לְבַקֵּשׁ וְעֵת לְאַבֵּד עֵת לִשְׁמוֹר וְעֵת לְהַשְׁלִיךְ.
עֵת לִקְרוֹעַ וְעֵת לִתְפּוֹר עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר.
עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם.[א]
 
היה לבטח מעדכן את דבריו ומוסיף 'עת לקיים מצוות ועת להפסיק להציק לבריות' אם הוא רק היה מודע לפעילותם של המיסיונרים החבדיים בקניון רמת אביב.
 
אין תמים מסיפור הכיסוי של המיסיונרים החבדיים: כולנו יהודים ולכן אנו לא רק מזדכים בשמיים כל אימת שאנו מניחים תפילין וקוראים 'שמע ישראל' אלא שאנו גם מחישים את פעמי הגאולה ומקרבים את בואו של המשיח, עסקת win-win מושלמת שנרכשת בהשקעה של לא יותר מאשר שתים או שלוש דקות. את מבצע הנחת התפילין יזם בשעתו הרבי מליובאוויטש שהבין שעל ידי שליחת חסידיו לרחובה של העיר, שם הם ידקלמו את סיפור הכיסוי שלהם ויציעו ליהודים להניח תפילין, החסידות שלו לא רק תשפר את תדמיתה אלא גם תספק ל'מקרבים'[ב] המיומנים שלה הזדמנויות להתחכך באוכלוסייה, לאתר נפשות שעוברות תקופת משבר ולהפוך את שפוטים הפוטנציאליים לחסידי חב"ד תקניים שנשמעים למצוותיו של האדמו"ר ותורמים לחסידות את מירב זמנם, מיטב כישוריהם ומרבית כספם. הרעיון אמנם לא היה חדש, הרבה כתות כבר ניצלו את אותן הטקטיקות והשיגו את אותן התוצאות, אבל הוא היה מאד אפקטיבי והחסידות המנומנמת התרחבה במהירות והפכה לאחת הקהילות הגדולות ביותר והתוססות ביותר בעולם היהודי.
 
הפעלתנות המיסיונרית של הרבי מליובאוויטש הפכה את חב"ד לחסידות עשירה ועתירת נכסים. עזיבתו, בין אם לצמיתות ובין אם רק להרף עיין, הותירה את הקבוצה ללא יורש מוסכם וללא הנחיות שיסדירו את התנהלותה העתידית. במצב עניינים זה החלה מלחמת ירושה בין מקורביו הותיקים של האדמו"ר, שראו את עצמם כממשיכי דרכו הטבעיים, לבין קבוצת רבנים נמרצים, תוקפניים ואמביציוזיים, המכונים בשם 'משיחיסטים', שטרפדו את ניסיונות ההשתלטות של הגווארדיה הישנה באמצעות הטענה שהרבי לא באמת מת ולכן איש אינו יכול להיכנס לנעליו ולהנהיג את החסידות במקומו.
 
המאבק הגורלי חייב את שני הפלגים, ובמיוחד את המחנה המשיחיסטי הקטן מבין השניים, לאתר שפוטים פוטנציאליים בקרב אוכלוסיות פחות ופחות נגישות וכתוצאה מכך גם לנקוט בטקטיקות מיסיונריות יותר ויותר אגרסיביות. זאת כנראה הסיבה שהמיסיונרים החבדיים ברמת אביב, כולם בני הפלג המשיחיסטי, מוצאים את עצמם פונים לתושבים בכלל, ולבני נוער בפרט, בתוך סניפי מגה ושופרסל, במועדוני ספורט, בחנויות, בחורשות, בפתחי בתי ספר, במרכזי בילוי של הנוער ובמרחבי קניון רמת אביב.  
 
הרבי מליובאוויטש הניח כנראה שהדברים ברורים מאליהם ולכן הוא לא טרח להסביר לחסידיו שאת ה'קירובים' המיסיונרים אסור לבצע באתרים הנמצאים בבעלות פרטית, ובטח לא בניגוד לרצונם של בעלי הנכס. הפרצה הזאת קראה לגנב ואברכי ישיבת החוזרים בתשובה של חב"ד, ובמיוחד תימהוני אחד שנוהג לרכב על אופניים עטורים בדגל גדול וצהוב ולצעוק 'המשיח מגיע, המשיח מגיע', החלו לפשוט ברחבי רמת אביב ולפלוש לכל מתחם שלא בלם את כניסתם בנמרצות הראויה. התופעה צרמה במיוחד בסניפי רשתות השיווק, בהם מנהלי סניפים עוצמי-עיניים אפשרו למיסיונרים לעשות כבתוך שלהם, ובקניון רמת אביב אליו, בעזרת הלב היהודי החם של מספר בעלי עסקים, מניחי התפילין מצאו דרכים להסתנן על אפה ועל חמתה של ההנהלה שניסתה למנוע מהם להטריד את המבקרים ולהתעלק על בני הנוער.
 
לבסוף, בעצה אחת עם בעלי קפה איינשטיין שנמצאים בסכסוך עסקי עם הנהלת הקניון, בסיועו של השדרן יהורם גאון שהסכים לרתום למאבק את הבמה שהרדיו הציבורי מעמיד לרשותו ובעזרת סרטון מבוים שצולם על ידי עוזרת של בעלי בית הקפה, תנועת חב"ד הצליחה להציף את הבעיה ולטעת בתודעה הציבורית שהאשכנזים הגזעניים של רמת אביב מתנכלים לחרדים רק משום שהם מתלבשים בצורה מוזרה ומפריעים לצפונבונים המפונקים ליהנות מהקפה לאטה שלהם. כרגיל, כל מי שמקפיד לא להתרחק מדבר שקר נתן את ידו לתרמית ושיחק לידיהם של החרדים שקיוו שהלחץ הציבורי ירתיע את הנהלת הקניון ויאלץ אותה לאפשר למיסיונרים לגשת בחופשיות לכל הקורבנות הפוטנציאליים.
 
האמת היא שלאחר מחשבה מעמיקה יותר הגעתי למסקנה שאין כל סיבה להלחם בדרכה של חב"ד ולמעשה עלינו לאמץ את שיטותיה ולפעול כמוה. אני, למשל, חושב שעל כולנו ללכת בעקבותיהם של פורצי הדרך החבדיים ולפנות לבאי הקניונים ורשתות השיווק בהצעה לנופף בדגל ישראל ולקרוא פסוקים ממגילה העצמאות, בעיקר כאשר ברור לכולם שהסמלים הללו מקרבים את אזרחי מדינת ישראל לציונות ומחישים את הגאולה האמיתית. אני משוכנע שרבני חב"ד ההגונים, שלבטח מבינים את חשיבותה של הציונות, לא יקימו קול צעקה כשאכנס לישיבות שלהם ואבקש מהנוכחים להפגין את הזדהותם עם המדינה והאידיאולוגיה שעל ברכיה היא קמה, וזאת גם אם בתוככי ליבם הם סולדים מהאידיאולוגיה הזאת בדיוק באותה המידה בה ורבים מתושבי רמת אביב סולדים מהמשיחיות ההזויה שהכת האגרסיבית הזאת מנסה למכור לנו.
 
כיוון שאין לי כל ספק שרבני חב"ד, בקסמיהם, כבר ימצאו את התירוץ הגואל שיסביר מדוע להם מותר מה שאסור לאחרים[ג], לא תיוותר לי כל ברירה אלא לחתור לסימטריה מושלמת ולנופף בדגל ישראל רק בבתי עסק שקשורים לחב"ד, למשל חנות הספרים בכניסה לישיבה בה מוכרים את כתבי הכת או חנות צעצועי הילדים שחב"ד פתחה בסמוך לישיבה במטרה לפתות ילדים בצעצועים זולים ולקרב את הוריהם לגנים ומעונות היום המסובסדים שחב"ד הקימה בשכונם. כאן לבטח לא אמורה להיות כל בעיה. הרי אין שום כל חוק האוסר עלי לנופף בדגל ישראל ולהקריא את מגילת העצמאות.
 
 
אם אתם חושבים שטעיתי, עיוותי, השמטתי, סילפתי, שכחתי, הולכתי שולל, לא הבנתי או לא הצגתי תמונה מלאה תוכלו לנצל את מנגנון התגובות בכדי להעיר על המאמר, להפנות את תשומת לב הקוראים לטעויותיי ולהוסיף כל מידע שנראה לכם חשוב או רלוונטי. אינכם צריכים להירשם מראש ואינכם צריכים אפילו להזדהות בשמכם האמיתי. עם זאת, אודה לכם אם את ההשמצות האישיות תפנו לדף הנקרא 'תגובות כלליות', אליו תוכלו להגיע באמצעות המשבצת הירוקה הנקראת 'הפניות' שנמצאת בשמאלו של דף הבית.
 
דעותיכם חשובות לי אז אנא הגיבו למאמר ודרגו אותו. בנוסף, אשמח אם תצביעו בסקר שבדף הבית. אני חושב שצריך להפיץ ברבים את בשורת הספקנות ולכן אם המאמר מצא חן בעיניכם אנא שתפו אותו עם חבריכם ברשת החברתית אליה אתם משתייכים. לנוחיותכם, תמצאו בסוף המאמר כפתורי שיתוף שיקשרו אתכם באופן אוטומטי לכל רשת חברתית שרק תרצו.
 


[א]             
קהלת ג:ב-ח. את הדברים ייחסתי לחכם באדם על דרך הלגלוג ואין להבין מכך שאני חושב שספר קהלת נכתב על ידי שלמה המלך, ששלמה המלך ראוי להיקרא 'החכם באדם' ו/או שבכלל הייתה אי פעם דמות בשם שלמה המלך.
[ב]             
בלשון הנקייה של חב"ד המושג 'קירוב' מתאר את הפעילות המיסיונרית במהלכה חסידים מתערים בקהל ומבקשים מהעוברים ושבים להניח תפילין ותוך כדי כך הם מאתרים נערים שעוברים תקופת במשבר ומפתים אותם לתוככי אחת הישיבות של הכת שם המסכנים עוברים שטיפת מח מוחלטת שהופכת אותם למריונטות חסרות כל שיקול דעת שבתורם יוצאים לגייס נערים מבולבלים אחרים וחוזר חלילה.
[ג]             
כשאני שואל אותם אם מותר לי להפיץ את הדעות שלי בכפר חב"ד בדיוק באותו אופן שהם מפיצים את תורתם ברמת אביב, אברכי המיסיון ממהרים להסביר לי שכפר חב"ד רשום כאגודה שיתופית ולכן הנהלת הכפר רשאית להגביל את הכניסה לתחומיה בעוד שרמת אביב היא שכונה ציבורית ואיש אינו יכול לאסור את פעילות 'הקירובים' של חב"ד בשכונה.
נקרא 4453 פעמים

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

12 תגובות

  • קישור לתגובה רביעי, 24 אוקטובר 2012 19:44 הוסף ע״י עדו

    תגיד אריק. ניסית להצטלב פעם ? אני מבטיח לך שלא תמות מזה ואולי תגלה שהכמרים הם אנשים מאד נחמדים שמקדישים את חייהם לעזרה לזולת.

  • קישור לתגובה רביעי, 24 אוקטובר 2012 03:00 הוסף ע״י טל

    מר עדי אביר יודע היטב תורה וגם למד תורה, אנחנו נעביר ביקורת על הדת כמה שנרצה וכל אחד יעשה זאת בין אם זו ביקורת על הדת היהודית ובין אם זו ביקורת על הדת הנוצרית, ומוסלמית. מי שלמד בחב''ד וחי בתוכה יודע היטב שישנם שני זרמים האחת מתונה שנקראת הזרם המרכזי של חב''ד שבעיקר חיים בכפר חב''ד והקבוצה השניה המסיונרים המשיחיסטים שמסוכנים מאוד לישראל וגם לחסידות חב''ד עצמה. אגב אם יש לכם איזושהי בעיה אז תקראו בבקשה ליקוטי אמרים תניא פרק לב הלל הזקן מי שאינו חבירו ואינו מקורב אצלו הנה ע''ז אמר הלל הזקן הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום וכו' אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. לומר שאף הרחוקים מתורת ה' ועבודתו ולכן נקראי' בשם בריות בעלמא צריך למשכן בחבלי עבותו' אהבה וכולי האי ואולי יוכל לקרבן לתורה ועבודת ה'

  • קישור לתגובה רביעי, 24 אוקטובר 2012 01:12 הוסף ע״י אריק

    הוא צודק לא שאני מזלזל בך אבל אין כאן אוצרות באתר ולא חידושים זה נראה כאילו העתקת מאיזה אתר חדשות ,מה שאתה כותב כולם יודעים .

    ואני חושב שחבד הם אנשים טובים ,וגם כמה פעמים הנחתי תפילין ולא הלכתי למות!

    חיה ותן לחיות ,לא יקרה לך כלום אם תניח תפילין ,ותגלה שזה לא כ"כ נוראה וגם במשפחה שלך מניחים אני בטוח !

    אתה מתאר את זה כ"כ מפחיד ..אבאל'ה

  • קישור לתגובה שלישי, 21 אוגוסט 2012 22:26 הוסף ע״י ש. שניאורסון

    מר אביר, צרות האופקים שלך מפתיעה אותה לרעה. האם זה שלמדת קצת בישיבה אומר שאתה יודע את מה שהחרדים יודעים? נראה אותך חי 50 שנה סגור מהעולם החיצון בתוך קהילה של אנשים שמתלבשים אותו הדבר ומקצצים את הזקן לאותו האורך, עם קובץ הוראות שמסביר לך איך לחיות כל דקה ביום, איזו גרב לגרוב ראשונה בבוקר ובאיזו יד לנגב בשירותים, עם מספר מצומצם של ספרים שמותר לך לקרוא ועם ציווי להתרחק מכל, אבל כ-ו-ל, מר אביר, דבר שעשוי להרחיב את אופקיך, ואז נראה אם אתה עדיין כזה חכם.

  • קישור לתגובה שלישי, 21 אוגוסט 2012 20:01 הוסף ע״י עדי אביר

    מר בן עמרם ידידי,

    לפני זמן רב מאד, כשעוד הייתי תלמיד ישיבה, גם אני חשבתי שאני אוחז באמת האחת, היחידה, הברורה והמוחלטת בעוד שכל האחרים שרויים בחושך ודבקים בטעות. מאז עברו שנים רבות במהלכן גיליתי, תחילה בהפתעה ובהמשך כעניין שבשגרה, שרבני הישיבה שבה למדתי מעולם לא הרגילו אותי בחשיבה ביקורתית ולא נתנו לי את הכלים שיאפשרו לי לזהות את השקר, המיתוס וההבל שמרכיבים את דבריהם. את שנות חיי היפות ביותר השחתתי בספיגת ה'אמיתות' חסרות השחר והביסוס שהם טפטפו למוחי ולולא לימודי האקדמיים לבטח הייתי ממשיך לדקלם את הסיסמאות הרבניות וללכת ב'דרך הישר' שהם התוו לתמימים שמוכנים לכבדם, להישמע להוראותיהם ולשאת בעול פרנסתם.

    את ההוכחה הטובה ביותר לסיסמאות השקריות והריקות מתוכן של הרבנים מספקים לי בחורים כמוך שמרשים לעצמם להתנשא מעל מלומדים ומשכילים מהם, למנות את עצמם כדובריו של האל ולהציג את הבליהם כ'אמת יחידה וברורה'. המגיב א. שניאורסון כבר הצביע, לדעתי בכישרון רב, על הסילוף שבדבריך אבל לא יזיק לשנינו אם נבחן ביחד את מקצת הטענות שהעלת:

    1.
    קשה לי להאמין שהדברים שכתבת על תנועת ההשכלה: 'תנועת ההשכלה כבר עברה מן העולם לאחר שהוכתה שוק על ירך פעם אחר פעם עת נמעכה והתנפצה על סלעיה של דת ישראל האדירה', מתבססים על הבנה כלשהי של תנועת ההשכלה מחד ודת ישראל האדירה מאידך. עידן הנאורות ((The Age of Enlightment שהחל בסוף המאה השבע עשרה הוליד את העולם המודרני ואת כל פריצות הדרך המדעיות והטכנולוגיות שבעטיין העולם מסוגל לשכן, להלביש, להאכיל, לשנע, לרפא ולחנך כמעט 7 מיליארד נפשות. תנועת ההשכלה היהודית, שהתפתחה כמאה שנים מאוחר יותר, הייתה חלק ממהפכת הנאורות והיא הוליכה את יהדות אירופה אל תוך העולם המודרני. כמו שקורה בכל מפגש בין היהדות למודרנה (למשל, המפגש עם ההלניזם, הפילוסופיה הערבית/יוונית וכדומה) גם תנועת ההשכלה האירופאית פוררה את העולם האורתודוקסי, הפרידה ממנו נתחים משמעותיים וכפתה על הנותרים להתנתק מהקדמה, להסתגר מאחורי חומות אידיאולוגיות ולהחמיר את המגבלות שהם הטילו על עצמם. כתוצאה מכך רוב העם היהודי זנח את התפיסות האורתודוקסיות ואימץ לעצמו את הרעיונות של תנועת ההשכלה. זאת גם הסיבה שהעם היהודי תרם לאנושות בלי כל פרופורציה למשקלו המספרי ושמם של מדענים, חוקרים ויוצרים יהודיים נישא על כל לשון. האורתודוקסים, כל אותה העת, המשיכו לתרום לאנושות את הפלפולים העקרים שאינם מעניינים איש זולת קמצוץ קטן של שטופי מח (כמיליון עד מיליון וחצי איש מאוכלוסייה עולמית של שבעה מיליארד) ששוכנעו שלימודי הסרק שלהם הם הדבר החשוב ביותר עלי אדמות.

    2.
    אתה טוען שאנחנו משקיעים כל כך הרבה מאמץ בהכחשה של האמת היחידה והברורה ומשתמשים בכל מיני טריקים עלובים של שוליית קוסמים מדרגה נ' ואינך מבין שאת הטריקים העלובים שלנו נוהגים לכנות בשמות מדע, פילוסופיה והיגיון. אני שב ומקווה שהאל שלך, בטובו האינסופי, יעניק לך יום אחד מכונה שתאפשר לך לקבוע בוודאות מהי האמת היחידה והברורה ומהם טריקים עלובים של שוליות קוסמים מדרגה נ' ואז כולנו נוכל לדעת מי נסמך על יסודות מוצקים ומי מסמא את עיני התמימים בעננים של הבל וריק. עד אז אנא הרשה לי להתעלם מכל ההצהרות הנבובות של הרבנים שלך ולקבוע שאין דרך לדעת איזו אמת היא יחידה וברורה ולכן יש לכבד את כל האמיתות השונות ולתת לידע המצטבר של האנושות לקבוע עבורנו איזו 'אמת' היא יותר סבירה מחברותיה.

    3.
    לך ולי יש כנראה הבנה היסטורית שונה אם אתה טוען ש'ההיסטוריה לבדה מוכיחה פעם אחר פעם את אמיתות הבורא לפי התפיסה שלנו האותודוכסית'. היהדות האורתודוכסית התמחתה באספקת תירוצים שמטשטשים את המציאות, וממילא גם את התודעה ההיסטורית, אבל כל מי שעיניו בראשו יכול להבין מייד שאין כל אמת מאחורי אף טיעון היסטורי שאי פעם עלה מכיוונם של שומרי האמונים. לא אכנס איתך לויכוח גדול אבל אם האל שאמור להעניק לכם את השגחתו ועזרתו היה אחראי לא רק לשואה אלא גם לעשרות האסונות המחרידים ורבבות ההתנכלויות היותר קטנות שהומטו על עמו האהוב אז משהו מאד משובש או בתורת האלוהות שלכם או בהבנה ההיסטורית שלכם. במאמר בשם 'הרג יהודים בידי גויים' ריכזתי בטבלה אחת את מקרי הטבח, הפוגרומים, הפרעות והרציחות שעברו על עם ישראל מתחילת השלטון הרומי בארץ ישראל ועד ימינו. בהתחשב בטבלה זאת אודה לך אם תתאים עבורי הסבר שיוכיח לי את 'אמיתות הבורא לפי התפיסה שלנו האותודוכסית' כך שגם אני אוכל להבין על מה אתה מדבר.

    את הטבלה תוכל למצוא בכתובת:
    http://www.1vsdat.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=387:%D7%94%D7%A8%D7%92-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%93%D7%99-%D7%92%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9D&Itemid=148

    4.
    גם ההטפה הקטנה שלך בנושא הבחירה החופשית שניתנה לפרעה אינה מובנת לי די צרכה. כיוון שאני לבטח לא בקי בתורה כמוך נאלצתי ללכת למקורות ולראות מה כתוב שם על הנושא. לצערי, הצלחתי למצוא רק את הפסוקים הבאים:

    'וַיְחַזֵּק יְהֹוָה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהֹוָה אֶל משֶׁה' (שמות ט:יב)

    'וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ. וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהֹוָה.' (שמות י:א-ב)

    'וַיְחַזֵּק יְהֹוָה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שִׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל' (שמות י:כ)

    'וַיְחַזֵּק יְהֹוָה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְלֹא אָבָה לְשַׁלְּחָם.' (שמות י:כז)

    'וּמשֶׁה וְאַהֲרֹן עָשׂוּ אֶת כָּל הַמֹּפְתִים הָאֵלֶּה לִפְנֵי פַרְעֹה וַיְחַזֵּק יְהֹוָה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שִׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ.' (שמות יא:י).

    אני לא הצלחתי להבין מהפסוקים הללו שהקב"ה שלך נתן לפרעה 'שלוש אפשרויות בחירה והבחנה בין מעשה אדם לבין אצבע אלוקים' ולי דווקא נראה שהאל שלך התעלל בפרעה המסכן ומנע ממנו את האפשרות לבחור באופן חופשי. יכול להיות שאני טועה ואשמח אם תלמדני אחרת. אבקשך עם זאת לא לצטט לי פרשנות מאוחרת של איזה רב אינטרסנטי ולהגביל את עצמך לפסוקים המפורשים בלבד. אני בטוח שהרבנים הצליחו לשלב את מוסרי השכל שלהם לתוך האגדות שהם שזרו סביב הסיפור התנ"כי, שמלכתחילה הגביל את עצמו לתיאור כוחו וגבורותיו של האל, אבל הסיפורים שהרבנים סיפרו לעצמם יכולים לחייב רק אותם ולי אין שום סיבה להתמכר להם ולאמץ אותם כאמת ברורה ומוחלטת. גם הטיעון שזאת מסורת שעברה מאב לבנו בעל פה לא תואיל לך כאן כיוון שבידי מסורת אחרת, שעברה מאב לבנו במשפחתנו עוד מימי ההתגלות על ההר, ומסורת זאת מלמדת שהאל ביים את המשחק המכור רק בכדי שבני ישראל יידעו שהוא יהוה. אני מאמין במסורת המשפחתית שלי בכל ליבי ולא אתקשה להוכיח את נכונותה בדיוק באותו האופן בו אתה מוכיח את נכונותה של המסורת שכביכול התגלגלה לידי הרבנים.

    דרך אגב, מצרים לא נמוגה בערפל ההיסטוריה. למעשה היא שרדה כממלכה פרעונית עד לימיו של הקיסר אוגוסטוס שהפך אותה למחוז באימפריה הרומית. מאוחר יותר היא נכבשה על ידי הערבים והחלה להפגין נוכחות היסטורית כמדינה אסלאמית. הקופטים, שמייחסים את עצמם למצרים הקדמונים, מונים כעשרה עד שנים עשר מיליון נפשות, פחות או יותר כמספרם של בני העם היהודי ואם אתה מאמין שצאצאי יהודי הבית השני עדיין נמצאים על במת ההיסטוריה עליך לקבל את העובדה שצאצאי מצרים הפרעונית נמצאים לא רחוק מהם.

    5.

    על דבר אחד אני מסכים עימך ועם יהושע חנקין. אנו אמנם גידלנו דור של בורים ועמי ארצות שאינם יודעים לשאול שאלות אבל לא מדובר פה בבוגרי החינוך הממלכתי והמוסדות האקדמאיים שכן הללו לא רק יודעים לשאול את השאלות אלא גם לספק את התשובות שמעמידות את מדינת ישראל בשורה הראשונה של המדע, הטכנולוגיה, התעשייה, החקלאות והתרבות העולמיים. את הבורים ועמי הארצות ניתן למצוא דווקא במערך הישיבות המפואר שקברניטי האומה, בראייתם המאופטית, הקימו באמצעות הכספים שלי ושל עמיתיי העובדים, הלומדים והמשרתים.

    העולם התורני חושש מהשכלה, מדע וזרימה חופשית של דעות ולכן הוא מטפח את הבורות וצרות האופקים בכך שהוא אוסר על הצעירים שלו לקרוא ספרות לא תורנית, להתבונן בסרטים דוקומנטריים (ועל אחת כמה וכמה סרטים לא דוקומנטריים), להשתתף בהרצאות שניתנות על ידי מרצים חילוניים, להאזין לרדיו לא פיראטי ולשוטט בחופשיות ברחבי האינטרנט. מהישיבות יוצאים מדקלמי סיסמאות חסרי כל השכלה בסיסית ואוי לנו אם הם אלו שאמורים להנהיג ולתפקד במאה העשרים ואחת.


    לבסוף, הרשה לי להבטיח לך שדי בתגובה אחת בכדי להציף נושא לדיון ואין צורך לרשום את אותה תגובה בשלושה מאמרים שונים. הרשה לי גם להסכים איתך שיכול להיות שבקרוב גם האוויר יינתן לנו תמורת תשלום. הצורך לספק את תאבונם ההולך וגובר של החרדים שמייבשים את עטיניה של המדינה מאלץ את קברניטינו לחשוב כל הזמן על אפיקי הכנסה חדשים ואין להוציא מכלל אפשרות שעוד יבוא היום בו הם יעלו על הרעיון להטיל מס גם על צריכת אוויר.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 20 אוגוסט 2012 22:21 הוסף ע״י ש. שניאורסון

    יצחק שלום,
    דבריך חודרים עמוק, ואני מצטרף אליהם במאת האחוזים ובתמיכה מהדהדת. למעט כמה זוטות:
    1. אין להתעלם מכך שתנועת ההשכלה לא עברה מן העולם. למעשה, פחות מ-400 שנה אחרי לידת ההשכלה כמחצית מאוכלוסיית העולם חילונים, והיתר נחלקים בין הדתות השונות והרבות, ובראשון האיסלם, הנצרות, הבודהיזם, היהדות ועוד רבות. גם רוב בני העם היהודי כיום הם חילונים. כך שהנחתך היתה מוטעית.
    2. תנועת ההשכלה לצערי מעולם לא הוכתה שוק על ירך על ידי דת ישראל. נהפוך הוא. היא הולידה את מדינת ישראל שכיום מספקת את צרכיך ואף מקיימת את אוכלוסיית לומדי התורה הבטלנית ביותר שהיתה אולי אי פעם בתולדות עם ישראל.
    3. דת ישראל כמובן "אדירה", אבל דתיי ישראל מגמדים אותה ומעליבים אותה, והודות להם היא ירדה לדיוטות נמוכות מאוד. רצוי להביא זאת בחשבון.
    4. האמת היחידה כלל אינה ברורה, ולא בטוח שהיא יחידה. שים לב שהרפואות, הקידמה הטכנולוגית, הדמוקרטיה, כולן מגיעות משום מה מחוכמות הגויים. עוד ועוד עובדות שמתגלות בעולם שמות לאל את ה"אמת היחידה" של היהדות, וכיום כל אדם משכיל יודע שהאמונה היהודית היא ערימת בדותות.
    5. בפרטי האתר עדי אביר כתב שהוא בוגר ישיבה, כלומר הוא כנראה טעם. ד"א, האם כבודו טעם טעמה של אוניברסיטה?
    6. ההסטוריה כלל לא מוכיחה את "אמיתות הבורא" לפי התפיסה האורתודוכסית. למעשה, אם תבחן זאת היטב, תגלה שהאורתודוכסים הם שמסבירים מחדש את ההסטוריה כל אימת שהיא מפתיעה אותם. רוצים להקים מדינה? אסור! זו דחיקת הקץ. אה, היא קמה ומשגשגת? אז מותר! הרי אלה פעמי הגאולה. הנאצים עלו? ד' ישמור עלינו. הוא לא שמר? אה! זה בגלל ההתבוללות. רוב הניצולים מתבוללים והיהודים שומרי התורה נרצחו? כמובן! זה תיקון בין גלגולים, וגם עונש על כך שלא הוכיחו את אחיהם. ההסטוריה מפריכה את "אמיתות הבורא" שלכם, ואתם מתקנים את הבורא שוב ושוב כדי שיתאים להסטוריה, ידידי.
    7. לגבי בזבוז הזמן אתה צודק ב-100%.
    8. גם היהודים נמוגו בערפל ההסטוריה. בוא נניח שאתה חרדי ליטאי. תסתכל במראה. אתה רואה מולך את אברהם אבינו? אתה רואה יהודי מבית שני? גולה בבבל? לא. אתה צאצא של איזה איכר לטבי שאנס מישהי שהיתה או לא היתה יהודיה, ואימץ את הדת הרבנית המפוברקת שנולדה שנים רבות כל כך אחרי מעמד הר סיני, שהיה או לא היה ("הבורא" השאיר לנו את הבחירה אם להאמין בזה, כי רמז ארכיאולוגי לא נותר). יצחק יהודה בן עמרם, אתה למעשה פיקצה פיקציה בן פיקציה. לפי הסטטיסטיקה, בבניין שבו אתה גר לפחות 50% מהדיירים הגברים לא יודעים כל מלאכה מועילה (או לא מועילה), לא יודעים שפה זרה. כמעט אף אחד מהם לא תורם דבר לבטחון המדינה, ובכל מדינה אחרת כנראה הייתם נסמכים על נדבניכם, במקום על זיעת אפי החילונים. אתה רק מספר לעצמך אגדות.
    כן, אתה מסתכל על החילונים מהצד בבוז ובתימהון. כך החילונים מסתכלים גם עליך. ולא, אין כתובות אש בשמיים, ואין רסיס הוכחה שהחבר הדימיוני שלך אי פעם התערב בהסטוריה האנושית. אבל כן יש את הבחירה: האם להישאר תינוק שבוי באגדות על אל-אב כל יכול שאוהב אותו וישמור עליו וידאג שהכל יהיה בסדר ולא צריך שום דבר מלבד לסגוד לו, או האם להיות אדם בוגר שמתמודד עם העולם המורכב כמו שהוא.
    ראוי להתקנא בך על שבחרת להישאר יונק, ולהיצמד לעטין ההבטחות האלוהיות (שמעולם לא התגשמו, דרך אגב. אפרופו "ההסטוריה מוכיחה") מכאן, ולעטיני המדינה שאת דמה אתה מוצץ מכאן.
    אבל זה לא אומר שמי שבחר לחשוב ראוי לגנאי. לדעתי אתה צריך להתייחס ביותר כבוד לאנשים שכן מפעילים את שכלם.
    וכאמור, מלבד זאת, כל הכבוד ותראה לכופרים האלה מה זה.

  • קישור לתגובה שני, 20 אוגוסט 2012 20:54 הוסף ע״י יצחק יהודה בן עמרם.

    בס"ד
    שלום, לרגע עילעלתי בין קרביו של הגוגל לדלות איזה פסוק והוכיתי בתדהמה משום שחשבתי שתנועת ההשכלה כבר עברה מן העולם לאחר שהוכתה שוק על ירך פעם אחר פעם עת נמעכה והתנפצה על סלעיה של דת ישראל האדירה וכמדומני ששם היה מדובר באנשים משכילים ממש ולא באנשים קטנים לצערי אשר מנסים להוציא ו/או להכניס מקרא מידי פשוטו או אחותו. תגידו לי מה נסגר ? אתם רציניים ? אתם משקיעים כל כך הרבה מאמץ בהכחשה של האמת היחידה והברורה ומשתמשים בכל מיני טריקים עלובים של שוליית קוסמים מדרגה נ' ? כתיבה בשפה מליצית לא מבטיחה את האמת אוליי אם פעם תנסו ותטעמו כמאמר הכתוב טעמו וראו כי טוב ה'. מה יש לכם ? הרי ההיסטוריה לבדה מוכיחה פעם אחר פעם את אמיתות הבורא לפי התפיסה שלנו האותודוכסית וכל נפוחי נשם שכמותכם אשר מבזבזים אויר יקר להחריד שכנראה גם הוא יהיה עוד מעט בתשלום? מה, טחו עיניכם מראות אוזניכם משמוע ומוח רפה מהבין? מה עוד צריך לקרות? כתובת אש מן השמיים.. אופסססס צודקים אז לא תהיה בחירה חופשית..נכון. אותו עיקרון נשגב ונפלא שקבע הבורא בעולמו הנאצל לצערי עדיין מפמפם את מכונת החיים הקרויה לב השוכן בחזות יוצרי האתר המוזר שלכם. לכן זאת תדעו שגם לפרעה נתן הקב"ה 3 אפשרויות בחירה והבחנה בין מעשה אדם לבין אצבע אלוקים. ואתם בדיוק כמו פרעה נושכים את היד המושטת ומתעקשים לקבוע נחרצות כי אין זו אצבע אלוקים. אך לבסוף גם לו נגמר הקרדיט ומצרים נמוגה בערפל ההיסטוריה. לפני התפוגגותכם נא להתעורר. יהושע חנקין אמר פעם(לא הייתי מזכיר את שמו אך אתם וודאי מכבדים כופרים כמותכם והוא אכן היה כזה):" רצינו לגדל דור של כופרים, וגידלנו דור של בורים ועמי ארצות אשר לא יודעים לשאול שאלות". ואידך זיל גמור. תשובה נעימה.

  • קישור לתגובה ראשון, 24 יוני 2012 18:33 הוסף ע״י עדי אביר

    סער,

    אני מודה לך על תגובתך ועל המחשבה שהשקעת בנושא. כעקרון אני מעדיף לתקוף את היומרות הרבניות מהבחינה התיאולוגית, מבלי לרדת לאירועי היום-יום, ואולם, לצערי, רמת אביב נמצאת היום בחזית המאבק מול החב"דניקים המשיחיסטים שסופחים אליהם עוד ועוד בני נוער מבולבלים אותם הם מוציאים ממעגל העבודה, הלימודים והשירות הצבאי והופכים לאנטי-ציונים שפוסלים את הליגיטימיות של המדינה, הדמוקרטיה ושלטון החוק.

    זה נכון שבפריפריה בעיית ההתחרדות היא הרבה יותר נרחבת אבל אין לי את הכלים והיכולת להתמודד עם מוכרי הבלים דוגמת אמנון יצחק שאת דבריהם חסרי השחר רבים ממהרים לבלוע ללא כל ערעור או הרהור.

    אני מנסה לפנות לאנשים שמסוגלים גם לחשוב ולא רק להתלהב ולהתלהם ואצל האנשים הללו אני מנסה לעורר את המודעות לסכנת ההתחרדות ולטקטיקות שמשמשות את המיסיונרים. לצורך זה רמת אביב היא המשל שמדגים את הכלל ולהערכתי המאבק שמתנהל ברמת אביב יכול ללמד על המאבקים שעתידים להתרחש בשאר הישובים בארץ ולפקוח את עיני הבריות עוד לפני שיהיה מאוחר מידי.

    עם זאת אני מסכים איתך לחלוטין שהמישור התיאורטי הוא הרבה יותר מעניין ובכוונתי לשוב אליו בעתיד המאד קרוב.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שבת, 23 יוני 2012 23:30 הוסף ע״י סער

    עדי שלום
    מעיון במאמרים שלך כאן, הריני מוצא שהינם מאלפים ביותר. כבר השתמשתי ולא אחת בטיעונים שהבאת בוויכוחים מול כתות שונות ביהדות.
    אולם, קצת מפריעה לי ההדגשה שלך על המיסיונריות ברמת אביב. והנה הסיבה: רמת אביב ושכונותיה נחשבות בעיני רוב הציבור כנהנות משכבת הקצפת של העוגה הכלכלית, אם ניתן לקרוא לזה כך.
    אני מבין ששם אתה גר, ולכן מיסיון חב"ד באזור מגורייך מפריע לך אישית.
    אך אל לך להתעלם מהעובדה שחב"ד, כמו ש"ס, ברסלבים ועוד כתות פועלות במרץ גם - ואף בעיקר במקומות חלשים יותר מבחינה סוציו-אקונומית.
    יש להניח כי כאלה שמגיעים לאתר ורואים את הערותייך על רמת אביב שחוזרות מספר פעמים - ואני מבין אותך,כי שם אתה מתגורר - יאמרו לעצמם: "אוקיי, הנה עוד שמאלני אשכנזי מתנשא מרמת אביב" ופשוט יקליקו הלאה.
    וזה חבל. לדעתי.
    מאמרים אלו, יש צורך להפיץ באינטרנט, בעיקר למגזרים שמתגוררים בפריפריות של גוש דן, וכן דרומה וצפונה, שם אחיזתם של המיסיונרים, כולל חב"ד, הולכת וגדלה.
    אני מציע כי במקום להדגיש את מאבקך במיסיונריות ברמת אביב, ליותר אנשים יהיה קל ונוח יותר, פסיכולוגית, לקרוא את המאמרים , ללא הקונוטציה הסטריאוטיפית "הפלצנית" שבה נחשבת רמת אביב.
    אחרי הכל, חשוב שהמידע יגיע לכמה שיותר אוזניים קשובות, ואני מאמין שציונה של רמת אביב מעוררת עוינות, במודע או שלא במודע, בקרב הרבה מגזרים.
    תחשוב על זה
    תודה על ההשקעה באתר
    בברכה,
    סער

  • קישור לתגובה רביעי, 13 יוני 2012 14:17 הוסף ע״י אוריאל

    אני רוצה לחזק את ידך ולומר לך המשך בדרך האמיצה וחסרת הפשרות שלך! הלואי ועוד הרבה אנשים בישראל יתעוררו ויתחילו לחשוב בעצמם! תודה לך עדי על הכל...! אתה ממש מדבר מגרוני.

  • קישור לתגובה שני, 11 יוני 2012 20:59 הוסף ע״י עדי אביר

    שי ידידי,

    אינני משפטן אך נראה לי שגם אם אין חוק מפורש שאוסר פנייה לקטינים הרי שכל פרשנות סבירה של החוקים הקיימים צריכה ללמדנו שאסור לנסות 'לקרב' קטינים לזרמים דתיים אליהם הוריהם מתנגדים.

    בא נניח לרגע שאנחנו חיים במדינה מתוקנת. מה היית חושב כשהיית נתקל בחוק העונשין, תשל"ז-1977 שם קובע סעיף 368:

    'העורך טקס המרת דתו של קטין או עושה פעולה אחרת המביאה לידי המרת דתו של קטין, בניגוד להוראות סעיף 13א לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, דינו - מאסר ששה חדשים.'

    וכן, 'המשדל קטין, בפניה ישירה אליו, להמיר דתו, דינו - מאסר ששה חדשים.'

    כשתבדוק את סעיף 13א של חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962 תגלה:

    'לא תומר דתו של קטין אלא אם שני הוריו נתנו מראש הסכמתם בכתב או שבית-המשפט, לפי בקשת אחד ההורים או לפי בקשת אפוטרופסו של הקטין, אישר מראש את המרת הדת.'

    עתה לבטח היית ממשיך לקרוא את הפרק השני של חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב – 1962 ואז היית מגיע לסעיפים שקובעים:

    14. מעמד ההורים

    ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים.

    15. תפקידי ההורים

    אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום-מגוריו, והסמכות לייצגו.

    16. חובת ציות קטין

    הקטין חייב תוך כיבוד אב ואם, לציית להוריו בכל עניין הנתון לאפוטרופסותם.

    17. קנה מידה לחובת ההורים

    באפוטרופסותם לקטין חייבים ההורים לנהוג לטובת הקטין כדרך שהורים מסורים היו נוהגים בנסיבות העניין.

    האם למקרא סעיפי החוק הללו לא היית מסיק שאסור לעשות שום פעולה שמביאה לידי המרת דתו של קטין שעדיין לא הגיע לגיל 18 ללא הסכמתם המפורשת של הוריו ושעל ההורים מוטלת החובה והסמכות לקבוע את דרך חינוכו של הקטין ולהחליט בעצמם אילו תכנים עליו לספוג ולאיזה זרם עליו להתקרב?

    הבעיה היא שאנחנו חיים במדינת ישראל ולא במדינה מתוקנת ובמדינת ישראל הממשלות הקואליציוניות מפחדות להרחיק לכת ולקבוע בצורה ברורה ונחרצת שקרוב קטינים לזרם דתי זה או אחר הוא בחזקת 'שידול להמרת דת'. בהיעדר קביעה ברורה, כל להטוטני המילים ממהרים לפסוק ששכנוע ילד חילוני להצטרף, בניגוד לרצון הוריו, לקהילה חרדית זו או אחרת אינו יכול להיחשב כשידול להמרת דת משום שהילד היה יהודי ונשאר יהודי וממילא הוא לא המיר את דתו לאף דת אחרת.

    זאת כמובן עוולה שעוד תבוא על תיקונה. החרדים אמנם כופים עלינו את ההגדרות שלהם אבל כל אדם בר דעת מבין, או יבין, שבן למשפחה שמאמינה בעקרונות ההומניסטים-ליברליים של החילוניים אינו יכול להיחשב כבן אותה הדת של יהודי חרד ששומר תורה ומצוות ולכן כל ניסיון לקרב ילדים חילוניים לדת היהודית-חרדית אינו אלא 'שידול להמרת דת'. השאלה עדיין לא עלתה לדיון משפטי אבל אני משוכנע שבמהלך הריאקציה למתקפות ההחזרה בתשובה של החרדים עוד תקום ממשלה שתגדיר טוב יותר מהי מיסיונריות ועל ידי כך היא תסתום גם את הפרצה הזאת.

    עתה הזמן לדבר על חב"ד. חסידות זאת, או לפחות הפלג המשיחיסטי שלה, בחרה בטקטיקה אגרסיבית ופולשנית במסגרתה היא מרשה לעצמה לפנות לבני נוער, בתחילה בהצעה תמימה להניח תפילין ובהזמנה 'לעשות שבת בישיבה' שם הקורבן, לרוב נער מבולבל הנמצא בתקופת משבר, יוקף בחברים חדשים שירעיפו עליו את החום והאהבה שחסרו לו בחייו הקודמים. הפיתויים הללו, בתוספת מנה גדושה של אינסטנט 'רוחניות', ישכנעו את הבחור הצעיר שסוף סוף הוא מצא את ייעודו האמיתי והוא יצטרף לכת, ילמד להעריץ את הרבי מליובאוויטש, יאמץ את דפוסי הלבוש והזקן של חבריו, יתחיל לנהוג כמוהם, לחשוב כמוהם ולדקלם את אותן הסיסמאות שהם מדקלמים ויכפיף את עצמו למנהיגי הכת שישלחו אותו לגייס שפוטים חדשים באותם האמצעים בהם נקטו אלו שגייסו אותו.

    אם התיאור הזה קולע למטרה הרי שהחסידות למעשה עוסקת בשיווק ומכירות של מוצר הנקרא 'זכאות לגאולה בעת ביאת המשיח' או 'חברות במועדון מעריצי הרבי מליובאוויטש' או משהו דומה. במקרה זה אנו נמצאים כבר תחת כנפי תקנות הגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים), התשנ"א - 1991 שמגדירות:

    "דרכי שיווק" - פניה של עוסק, באופן ישיר, עקיף, גלוי או סמוי, לרבות באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית מכל סוג שהוא, פקסימילה, פרסום קטלוגים או מודעות, שמטרתה להתקשר בעסקה או לקדם מכירות של מוצר או שירות.

    וקובעות, בין השאר, גם את הכללים הבאים:

    (1) פרסומת ודרכי שיווק יהיו מותאמים לרמת הידע, ההבנה והבגרות של קהל היעד שלהם;

    (3) כל מידע בפרסומת ובדרכי שיווק יובא בלשון המובנת לקהל היעד שלהם;

    (4) המידע בפרסומת ובדרכי שיווק יימסר באופן מדויק ואמיתי;

    (5) פרסומת ודרכי שיווק ייעשו מתוך הכרה שקטינים עלולים כתוצאה מהם לעשות מעשים שיש בהם כדי להשפיע לרעה על בריאותם או על שלומם;

    (6) פרסומת ודרכי שיווק לא יקשו על קטינים להעריך את גודלו האמיתי של המצרך (על ידי השוואתו למצרך מקובל) וימנעו בלבול בין המאפיינים של מצרכים אמיתיים וחיקויי צעצוע שלהם;

    (7) בפרסומת ובדרכי שיווק שבהם מובא המחיר של המוצר או השירות, יצוין המחיר הכולל באופן ברור ומדויק; למחיר לא תיווסף הערכה ממעטת כגון "בלבד" או "רק", אלא אם כן מדובר בהנחה משמעותית; בפרסומת ובדרכי שיווק יצוין במפורש אם לשימוש במצרך דרושים פריטים נוספים אשר אינם כלולים במחיר.

    התקנות גם מגדירות פרסומת ודרכי שיווק אסורים מחמת הטעיה, גיל, תמימות וחוסר ניסיון, למשל,

    (1) ניצול לרעה של דמיונם של קטינים ושל נוחותם להתרשם, אמונם, תמימותם או חוסר ניסיונם;

    (4) משום עידוד קטינים לרכוש מצרך אלא אם כן המצרך או השירות הוא מסוג שסביר שקטינים ירכשו אותו, והוא עשוי במאמץ סביר להיות בהישג ידם;

    (5) משום עידוד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם או בכל אדם אחר לרכוש עבורם את המצרך או השירות;

    (6) כדי לגרום לכך שקטינים ירגישו מקופחים, נחותים או בלתי מקובלים לעומת קטינים אחרים, אם אינם רוכשים את המוצר או גורמים לרכישתו עבורם;

    (7) נתונים על התוצאות האפשריות של שימוש במצרך שהוא מעבר ליכולת ההשגה של קטין או רמיזה כי המוצר יעניק לקטין תכונות או יתרונות אשר אינם קשורים במוצר;

    ניתן אמנם להתווכח על הנושא עד אין קץ אבל להערכתי חב"ד אינה מדברת בלשון המובנת לקהל היעד שלה, אינה מוסרת מידע באופן מדויק ואמיתי, אינה לוקחת בחשבון שקטינים עלולים לעשות מעשים שיש בהם כדי להשפיע לרעה על בריאותם או על שלומם, אינה מציגה את המשמעויות המלאות הכרוכות בהצטרפות לכת ואינה מציינת את המחירים שהשפוט ישלם בצורה ברורה ומדויקת. שיטות השיווק של חב"ד גם מנצלות לרעה את דמיונם של קטינים ואת נוחותם להתרשם, אמונם, תמימותם וחוסר ניסיונם של הקורבנות, מעודדות קטינים חילוניים לרכוש מצרך שאינו מסוג המצרכים שסביר שקטינים כמוהם צריכים לרכוש, מעודדת קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם לאפשר להם לרכוש את המוצר, גורמת לקטינים להרגיש מקופחים, נחותים או בלתי מקובלים לעומת קטינים אחרים, אם אינם רוכשים את המוצר, ומציגה נתונים על התוצאות האפשריות של שימוש במצרך שהוא מעבר ליכולת ההשגה של קטין או רמיזה כי המוצר יעניק לקטין תכונות או יתרונות אשר אינם קשורים במוצר.

    ייתכן שהדברים הללו לא ישכנעו אותך אבל אני משוכנע שבא היום אתה, יחד עם כל הציבור, עוד תבין אותם.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 11 יוני 2012 11:20 הוסף ע״י שי

    האם יש חוק שאוסר פניה לקטינים?

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים