Skip to content

1VSDAT

Open menu
ראשון, 09 מרס 2014 17:46

המוסר – מה הלאה? כלכלה מוסרית? (מעגלתו של חילוני)

דרג מאמר זה
(23 מדרגים)
המוסר – מה הלאה? כלכלה מוסרית?
 
במאמר קודם בנושא המוסר הבעתי את דעתי בנוגע למשמעות שכדאי לצקת למושג המוסר אחרי מות האלוהים. במאמר הנוכחי אתייחס דווקא לשאלה "מה הלאה?" – מה עלינו לעשות כדי להרחיב את משמעות המונח אל מעבר למה שכפתה עלינו האבולוציה. אקדים ואומר שהמאמר לא מתיימר למצות את הנושא.
 
במאמר הקודם תיארתי את האילוצים האבולוציוניים שיצרו את המצפון שלנו ודיברתי על הרחבת תכתיבי המצפון לכלל מוסר באמצעות יכולת החיזוי וההיגיון בהם בורכנו.
 
כיוון ש"מלאכת החישוב" של ההשלכות הלוגיות של תכתיבי המצפון עדיין מונחת ברובה לפתחנו, נשאלת השאלה אם הנתונים העומדים לרשותנו לביצוע חישוב זה מספיקים – כלומר – האם הפעלה מעמיקה של יכולת החיזוי שלנו באמת מספיקה כדי לאפשר לנו לקבוע באיזו מידה תענה תוצאת פעילותנו לדרישות מצפוננו.
 
למיטב הבנתי יש לנו כאן בעיה כיוון שרגשי המצפון שלנו התפתחו על בסיס דחפים שונים וביניהם האמפתיה וזו מוגבלת על ידי האילוצים הבאים:
 
1.      בהיותה מבוססת על תחושתנו ביחס לעצמנו היא יכולה לעזור לנו להבין מה טוב לאחרים רק בנושאים בהם יש לנו הבנה ברורה בשאלה מה טוב לנו עצמנו.

2.      היא התפתחה ברובה עוד בטרם הפכנו לחברה טכנולוגית מבוססת ידע שמסוגלת לשנות את סביבת המחיה שלה באופן מהותי.

למעשה – יש קשר מדאיג בין שני האילוצים הללו.
העובדה שההתקדמות הטכנולוגית שלנו משנה את סביבתנו בקצב גובר והולך מעמידה אותנו בפני יותר ויותר מצבים שהאבולוציה הרגשית שלנו לא הכינה אותנו לקראתם.
 
כדי להמשיך ולבנות את המוסר כך שיתמודד עם שאלות שתעלינה בעתיד, לא נוכל להתבסס רק על מה שטבעה בנו האבולוציה: יהיה עלינו להגדיר מטרה שאליה נחתור בבניית אותו מוסר מורחב.
 
אפשר, אמנם, לנסות לחשב מה הייתה האבולוציה טובעת בנו לו נמשכה עוד שנים רבות אבל לדעתי אין זו דרך נכונה לתקוף את הבעיה, גם מכיוון שדרישות האבולוציה אינן מקודשות וגם מכיוון שלחצי האבולוציה תלויים בדרך שבה נבחר להצעיד את החברה. את תכתיבי האבולוציה שכבר נטבעו בנו אין לנו ברירה אלא לקבל אבל לאלו שלא נקבעו אין עבורנו כל ערך מיוחד.

מה שכן נכון לעשות זה לבדוק אם התשובות שניתן לשאלות עכשיו יכולות להיות יציבות תחת האבולוציה של הפרט ושל התרבות, כלומר – שמרגע שהן נתונות כחלק מן התרבות לא צפויה להיווצר סתירה בין מה שנגדיר כמוסר באופן פורמאלי לבין מה שנחוש כבני אדם.
 
מטרות אלו מחייבות החלטה והסכמה. בגלל הסיבות שציינתי, התבוננות פנימית אינה מספיקה לקביעתן.
 
להלן דוגמה לשתי החלטות עקרוניות שיהיה עלינו לקבל לפני שנוכל להשלים את המלאכה – החלטות שעם תוצאות היעדרן אנחנו מתמודדים כבר כיום:

1.      מה שקלול החשיבות של זמן חיים מול איכות חיים?

2.      האם חשוב לנו שהמין האנושי ישרוד את הזמן המכסימאלי שכדור הארץ יאפשר או שחשוב לנו יותר להפיק מכדור הארץ מכסימום אושר אנושי (גם אם זה יקרב את קץ האנושות).

השאלה הראשונה קשורה כמובן, בין השאר, ליחסנו להמתות חסד, להפלות ואולי גם לשימוש בסמים.

השאלה השנייה קשורה למורשת שאנחנו משאירים לדורות הבאים (הן מבחינת משאבי כדור הארץ והן מבחינה תרבותית) ולשליטה בקצב ריבוי האוכלוסייה.
 
יש עוד שאלות כאלו אבל ברצוני להפנות כאן את הזרקור לבעיה שנוטים להתעלם ממנה בשעה שאירועי התקופה האחרונה בארץ הדגישו מאד את חומרתה.
 
הבעיה שעליה אני מדבר היא ההשלכה הכמעט בלתי נמנעת של ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה: פחות ופחות אנשים נחוצים לביצוע העבודה שהאנושות זקוקה לה ובמקביל חלק גדל והולך של המשימות שעדיין נחוץ אדם לביצוען מצריך השכלה רבה ואינטליגנציה גבוהה.
 
התפתחות זו, ככל שתימשך, תביא לידי כך שחלק גדל והולך של האוכלוסייה לא יוכל בכלל למצוא עבודה כיוון שלא יהיה מסוגל לרכוש את הכישורים הנחוצים לביצוע העבודה שנותרה בידי בני האדם.
 
כיום, קשה להבחין במגמה זו במדינות המערב שבהן הירידה בקצב הילודה מאפילה עליה (ויוצרת בעיות אחרות) אבל אם חושבים על מקורותיה של תופעה זו רואים שמדובר בדיוק בהיבט אחר של אותה בעיה: הורים מביאים פחות ילדים כי עלות הכשרתו של כל ילד לחיים יצרניים גדלה (ולכן מספר הילדים שהם מסוגלים להקצות להם את המשאבים הדרושים קטן)!
 
עובדה אחרת שמסתירה כיום את הבעיה היא שסוגים רבים של תפקידים אנושיים עדיין לא מוכנו אבל ככל שחולף הזמן המצב משתנה. אני מניח שכבר כיום מקטינים הרובוטים שואבי האבק את תעסוקת עוזרות הבית.
 
למה זה שייך לענייננו?
 
כיוון שבקצהו של תהליך זה נמצא מצב בו חלק קטן מן האוכלוסייה עובד בשעה שכל השאר מובטלים מאונס, ובכל זאת – כל העבודה הנחוצה לקיום כלל האנושות מתבצעת.
 
זה מצב שמאפשר לאוכלוסייה להמשיך להתקיים אבל הוא סותר את הדחף הבסיסי לדרישת צדק והגינות.
 
הדחף לדרישת צדק והגינות הוא זה שעומד בבסיס היצרים שמתעוררים בנו כיום לנוכח השתמטות החרדים מנשיאה בנטל ולא נראה שנצליח להיפטר ממנו בקלות כיוון שהוא תוצר עתיק יומין של האבולוציה – כפי שמדגים ניסוי הקופים המודגם בקישור זה.
 
נראה, לכן, שכמעט כל מערכת מוסר שנוכל לשוות בדמיוננו לא תהיה יציבה תחת האבולוציה אם לא נשנה את מבנה הכלכלה בצורה שתאפשר חיים לכולם – כולל הרוב שאינו עובד – אבל תתגמל באופן מיוחד את אלה שעובדים.
 
אם מגבילים את הפתרונות לתחום הכספי, כנראה שיש לבנות כלכלה שמבוססת על משהו בין הקפיטליזם המעודד יצרנות אבל קושר חוסר עבודה עם תנאי חיים בלתי נסבלים לבין הקומוניזם (התיאורטי – לא זה שיושם בפועל) שיוצר שוויון מוגזם ולכן מעודד בטלנות והורג יצרנות.
 
בדחילו ורחימו אני מזכיר שיש גם שיטות תגמול אפשריות אחרות (למשל – אם בגלל ריבוי האוכלוסין תושתנה הגבלות על הילודה – ייתכן שאפשר להגביל באופן שונה אנשים יצרניים ואנשים שאינם יצרניים. אני חושש שהרחבה בנושא עלולה להוביל לסקילתי).
 
מיכאל רוטשילד
נקרא 8557 פעמים שונה לאחרונה ב- ראשון, 05 אוגוסט 2018 11:22

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

40 תגובות

  • קישור לתגובה חמישי, 05 מאי 2022 23:40 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    וגם זה קשור:
    https://www.youtube.com/watch?v=ixgFtjfO_7Q

  • קישור לתגובה רביעי, 13 אפריל 2022 20:49 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    גם אילון מאסק הבחין בבעייה:
    https://www.thestreet.com/.amp/technology/elon-musk-builds-a-machine-to-download-our-brain-and-personalities

  • קישור לתגובה שלישי, 30 מרס 2021 01:36 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    מחקר ישראלי שהחל בבחינת השלכות הרעיון של "הכנסה בסיסית לכל"
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001365486

  • קישור לתגובה שלישי, 25 פברואר 2020 00:10 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    אני מניח שזה לא חדש לאיש:
    https://www.newscientist.com/article/2234796-robots-are-taking-manufacturing-jobs-but-making-firms-more-productive/?utm_campaign=onesignal&utm_medium=alert&utm_source=editorial

  • קישור לתגובה רביעי, 12 דצמבר 2018 13:57 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    משפט המופיע במאמר:
    "התפתחות זו, ככל שתימשך, תביא לידי כך שחלק גדל והולך של האוכלוסייה לא יוכל בכלל למצוא עבודה כיוון שלא יהיה מסוגל לרכוש את הכישורים הנחוצים לביצוע העבודה שנותרה בידי בני האדם."

    כתבה שהןפיעה היום בדה מארקר:
    https://www.themarker.com/technation/1.6741186

  • קישור לתגובה שלישי, 23 ינואר 2018 16:43 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    גם בארץ מתעוררים:
    https://www.themarker.com/opinion/1.5751453

  • קישור לתגובה חמישי, 21 דצמבר 2017 22:22 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    עוד:
    https://www.weforum.org/agenda/2017/12/robots-coming-for-800-million-jobs?utm_content=bufferb8959&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

  • קישור לתגובה שבת, 21 אוקטובר 2017 10:16 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    כולם כבר רואים את ההתפתחויות אבל יש מחלוקת בדבר השפעתן על עתיד האטנושות:
    https://www.rt.com/uk/407280-cbi-artificial-intelligence-robot/

  • קישור לתגובה שלישי, 10 אוקטובר 2017 22:08 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    ועוד מחשבה דומה:
    https://futurism.com/richard-branson-universal-basic-income-will-protect-us-from-the-threat-of-ai/

  • קישור לתגובה שבת, 16 ספטמבר 2017 15:05 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    יותר ויותר מומחים חושבים שהפתרון טמון בשכר בסיסי שנקבל רק בשל העובדה שאנחנו חיים:
    https://futurism.com/economics-nobel-prize-winners-are-advocating-for-universal-basic-income/

  • קישור לתגובה שלישי, 22 אוגוסט 2017 11:20 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    המשך לתגובה מיום שני, 01 פברואר 2016 11:59 - קישור ישיר לתגובה:

    http://www.1vsdat.org/index.php/2013-02-21-20-40-12/%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%97%D7%93%D7%A9/item/908-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A8-%E2%80%93-%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%9C%D7%90%D7%94-%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%AA#comment14618


    http://www.businessinsider.com/entrepreneurs-endorsing-universal-basic-income-2017-3/#pierre-omidyar-2

  • קישור לתגובה שלישי, 27 יוני 2017 09:28 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    התופעה כבר מגיעה למשרות בעולם ההייטק:
    http://www.haaretz.co.il/news/world/asia/.premium-1.4198287

  • קישור לתגובה חמישי, 09 פברואר 2017 20:52 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    פתאום כולם מגלים את זה. כולל סטיבן הוקינג.
    https://www.linkedin.com/pulse/silicon-valley-rightour-jobs-already-disappearing-andrew-yang?trk=eml-email_feed_ecosystem_digest_01-hero-0-null&midToken=AQE4iMQ80a89RQ&fromEmail=fromEmail&ut=0TJ_birLYD57E1

  • קישור לתגובה חמישי, 02 פברואר 2017 13:06 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    העתיד כבר הגיע?
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.3601945

  • קישור לתגובה שבת, 03 דצמבר 2016 11:45 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    כתבה רלוונטית:
    http://www.hayadan.org.il/technion-president-we-felt-asleep-in-the-ivory-tower-0112169

  • קישור לתגובה חמישי, 08 ספטמבר 2016 20:55 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    מישהו שמודע לבעיה ודווקא אופטימי ביחס לאפשרות לפתור אותה.
    אני חושב שהרעיון שלו מצויין ועשוי לשפר את המצב אבל רק באופן חלקי ומבלי למנוע את הצורך להתמודד גם מבחינה חברתית וכלכלית
    http://www.ted.com/talks/sal_khan_let_s_teach_for_mastery_not_test_scores

  • קישור לתגובה רביעי, 10 אוגוסט 2016 00:00 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    עוד דוגמה למישהו שהבחין בתופעה.
    לטעמי הוא אינו מעריך נכונה את מה שמכונות תוכלנה לעשות בעתיד והוא מציב ליכולותיהן גבולות שבחלקם כבר נפרצו.
    http://www.ted.com/talks/anthony_goldbloom_the_jobs_we_ll_lose_to_machines_and_the_ones_we_won_t

  • קישור לתגובה שני, 16 מאי 2016 10:18 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    זה הולך ומתממש:
    http://www.themarker.com/career/1.2944587

  • קישור לתגובה שני, 01 פברואר 2016 13:59 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    אם זה יעבוד גם בקני מידה גדולים אז יש תקווה:
    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3679797,00.html

  • קישור לתגובה רביעי, 20 ינואר 2016 13:18 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    עוד סרטון על אותו נושא:
    https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

  • קישור לתגובה שבת, 16 ינואר 2016 11:24 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    מסתבר שגם הוקינג חושש מאותה בעיה ומסיבות דומות:
    http://www.huffingtonpost.com/entry/stephen-hawking-capitalism-robots_5616c20ce4b0dbb8000d9f15

  • קישור לתגובה שבת, 16 ינואר 2016 11:16 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    המגמה נמשכת:
    http://www.techrepublic.com/article/chinese-factory-replaces-90-of-humans-with-robots-production-soars/

  • קישור לתגובה ראשון, 09 אוגוסט 2015 22:39 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    אני מביא את הקישור הבא - לא בגלל תוכן ההרצאה של יובל נוח הררי (שהוא בהחלט מעניין, אבל לא שייך לנושא המאמר) אלא בגלל חלק השאלות והתשובות שבסוף ההרצאה שטוען בדיוק את מה שאני טוען במאמר זה (במאמר מוסגר אציין שהוא מכיר את הבלוג).
    http://www.ted.com/talks/yuval_noah_harari_what_explains_the_rise_of_humans

  • קישור לתגובה שלישי, 09 יוני 2015 13:00 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    יותר ויותר אנשים מתחילים להבין את הבעיה אבל אתם בטח זוכרים איפה קראתם עליה לראשונה:
    http://www.themarker.com/technation/techtime/1.2655380

  • קישור לתגובה שלישי, 12 מאי 2015 22:22 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    כששני אנשים לא מסכימים על העובדות לפחות אחד מהם טועה.
    אתה מנסה להגן על העמדה שכל אחד יכול לעשות את מה שאתה עצמך אינך יכול לעשות.
    זו בעיני גישה בלתי הגיונית בעליל.
    הבאת את האריתמטיקה כדוגמה לדבר שכל אחד יכול ללמוד והדוגמה שנתתי לך מראה שאין די ב"ידיעת אריתמטיקה" כדי לעשות את כל מה שהאריתמטיקה מאפשרת.
    הוא הדין גם בתכנות מחשבים.
    אדם יכול לדעת מאות שפות תכנות מבלי להיות מסוגל לפתור באמצעותן בעיות קשות שמצריכות פתרון.
    אדם כזה יהיה בסופו של דבר מיותר מבחינת שוק העבודה.

  • קישור לתגובה שלישי, 12 מאי 2015 19:38 הוסף ע״י אמיר

    הי, אני פשוט חושב שאנחנו לא מסכימים זה בסדר. בנוגע לגבי תחזיות לעתיד, כנראה ששנינו טועים (במידה כזאת או אחרת).
    הקשר לשאלה תודה על האתגר, לא כל כך הבנתי את השאלה (אני לא פותר בעיות דומות בד"כ), לכן בגלל שאני לא פנסיונר (לא בזמן הקרוב אם בכלל) כך שאנסה לפתור מתישהו שיהיה לי זמן. אגב זה בסדר מבחינתי אם לא תחשוב שאני אינטליגנט- לשמחתי אני לא צריך את האישור שלך, או של מישהו אחר לצורך העניין.
    בברכה

  • קישור לתגובה שני, 11 מאי 2015 21:36 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    אמיר:
    כאמור – אתה טועה בענק.
    מתי בנית לאחרונה מכונה המבוססת על אינטליגנציה מלאכותית?
    אני עשיתי את זה לא מעט ואני מודיע לך באחריות שרוב האנשים כלל אינם מסוגלים לכך.
    אתה שולל לחלוטין את העובדה שיש אנשים שהם חכמים יותר מאחרים ומסוגלים ללמוד ולגלות דברים שאחרים אינם מסוגלים.
    אמור לי, אם כן, מדוע לא כל האנשים חיים טוב?
    אנסה לתת לך שאלה שתדגים לך את גבולות האינטליגנציה הפרטית שלך.
    אני מודיע מראש שלא אפרסם את הפתרון כיוון ששאלה זו משמשת אותי מדי פעם בדיוק לצורך הזה ואינני רוצה לבזבז אותה.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    נתונה קבוצה של מספרים טבעיים בין אחד לאלף שהכפולה המשותפת המינימאלית של כל שניים מהם גדולה מאלף (הכפולה המשותפת המינימאלית של שני מספרים היא בדיוק מה שהביטוי אומר בעברית: כפולה של שני המספרים שהיא הקטנה ביותר שקיימת. למשל – הכפולה המשותפת המינימאלית של 10 ו 15 היא 30).
    הוכח שסכום ההופכיים של המספרים בקבוצה קטן מ 1.5 (ההופכי של מספר הוא אחד חלקי המספר. למשל ההופכי של 2 הוא חצי וההופכי של חמש הוא חמישית).
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    זו שאלה שאפשר לפתור עם ידע של התחלת התיכון, אני בטוח שלא חוסר ידע הוא מה שמקשה עליך את הפתרון.
    כמובן שאני מהמר בהציגי את השאלה כי יש אנשים שמסוגלים לפתור אותה אבל הם אינם רבים ולכן אני מוכן להמר על כך שאינך נמנה עמם.
    אני מבקש מקוראים אחרים לא להתערב ולא להציג פתרון.
    אז זהו – יש משימות שאינך מסוגל לבצע, או לפחות אינך מסוגל לבצע תוך פרק זמן סביר.
    זה נכון לכל אחד, אבל המשימות הנדרשות בעבודה הולכות ונעשות מסובכות יותר ויותר ולכן יותר ויותר אנשים אינם מסוגלים לבצען.
    לא יעזור כמה תנסה להשתמש בדוגמה של הכתב – זו עדיין תישאר משימה פשוטה שכל אחד מסוגל לבצע בשעה ששאלות כגון זו שהצגתי לך אינן כאלו אבל כאמור – הן מהוות חלק גדל והולך מן העבודות הנדרשות (כמובן שזו דוגמה קיצונית. אתה יכול לחפש את שמי במאגר הפטנטים האמריקאי ולברר עם עצמך אם היית מסוגל להמציא בעצמך את ההמצאות הרשומות שם על שמי. אלה כולם פטנטים שרשמתי אחרי שהשתחררתי מן הצבא אחרי גיל 40. העבודה שעשיתי בצבא אינה מתועדת שם אבל אני מבטיח לך שהיא דרשה לא פחות יכולת המצאה.)
    עוד עובדה מעניינת שדוגמת הכתב מפספסת לחלוטין היא העובדה שהמצאת הכתב לא גזלה את עבודתו של איש. העבודות המבוצעות כיום מיועדות בחלקן הגדול לייתר את תרומתם של אנשים ליצירת התוצרת הדרושה לאנושות.

  • קישור לתגובה שני, 11 מאי 2015 19:24 הוסף ע״י אמיר

    ועוד נקודה לצורך הדיון:
    אני לא חושב שלימוד וקריאה וכתיבה הם תהליכים יותר קלים מלימוד שפת מחשב מבחינה עקרונית . אם ילמדו תכנות פשוט על בסיס לוגי החל מכיתה ג-ד ויתמידו עם זה רוב האנשים ילמדו (אני לא חושב שזה מה שצריך לעשות).
    דוגמא טובה באה מתחום האריתמטיקה רוב האנשים מסוגלים לבצע ארבע פעולות חשבון להבין נקודה עשרונית שברים אחוזים וכו', לפני כמה מאות שנים היו בודדים שאכן ידעו לעשות זאת (פשוט כי לא היה צורך).

  • קישור לתגובה שני, 11 מאי 2015 19:03 הוסף ע״י אמיר

    הי יופי של דיאלוג,
    אני באמת לא חושב שהעבודה שאתה מתאר דורשת איזשהם כשרונות נדירים.
    אף אחד לא מהנדס מכונית לבד, כמעט תמיד המהנדס הבודד באמת יודע רק חלק קטן.
    אני דווקא חושב שרוב האנשים כן מסוגלים ללמוד מקצועות חדשים ברמה סבירה(לא דווקא מדעים).
    אפילו תחום כמו תכנות נהיה הרבה יותר פשוט, החל מזה שהיום ניתן לבצע הרבה דברים כמו בניית אתר אינטרנט כמעט ללא תכנות, וכלה בזה שעברו מתכנות ספרתי לתכנות כמעט בשפת אנוש.

  • קישור לתגובה ראשון, 10 מאי 2015 22:36 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    אמיר:
    אולי אתה היית מסיק זאת לפי "אותו היגיון" אבל זה לא אותו היגיון ואני לא הייתי מסיק זאת.
    ככל שהעבודה יותר מתוחכמת ודורשת יותר כישרון - פחות אנשים מסוגלים לבצע אותה. זאת עובדה.
    עובדה נוספת היא שכיום חלק גדול מאד מן האנשים בכלל לא מסוגל להתקבל ללימודי מדעים ואחוז המסיימים מבין המתקבלים - גם הוא אינו גבוה.
    עובדה נוספת היא שהעבודות הולכות ונעשות יותר מתוחכמות ודורשות יותר כישרון כי חלק גדול מן העבודה הוא יצירת מערכות ממוכנות שפותרות בעיות שבעבר פתרו בני אדם. אתה חושב שלבנות מערכת שיודעת לנהוג במרונית זה דבר שיכול לעשות כל מי שיודע לנהוג במכונית?
    אם אתה חושב כך - אתה טועה בענק.

  • קישור לתגובה ראשון, 10 מאי 2015 22:15 הוסף ע״י אמיר

    למה אתה חושב שהעבודות החדשות דורשות יכולות שאין לאנשים?
    נכון שמתוך אוכלוסיית העולם הרוב לא יודעים לתכנת מחשבים.
    אבל אם היית מסתובב בעולם לפני 6000-7000 שנה בתקופת המצאת הכתב היו אחוז גדול הרבה יותר של אנשים שלא יודעים קרוא וכתוב, היית מסיק לפי אותו הגיון שרוב האנשים לא מסוגלים ללמוד קרוא וכתוב(היה כבר כתב באותה תקופה). גם במדינות הנידחות והעניות בעולם יש אנשים שיודעים לתכנת מחשבים, לא מדובר במתת אל. היום דווקא המידע ופערי הידע הם קטנים מאי פעם, דרך האינטרנט אפשר ללמוד כמעט כל דבר כמעט מכל מקום.

  • קישור לתגובה שלישי, 13 ינואר 2015 11:50 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    לאט לאט מבחינים עוד ועוד אנשים בבעיה:
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.2537053

  • קישור לתגובה שישי, 02 ינואר 2015 11:25 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    גם זה:
    https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

  • קישור לתגובה ראשון, 21 דצמבר 2014 13:30 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    קראו את המאמר הבא ואמרו לי אם אתם חושבים מה שאני חושב:
    http://www.sciam.co.il/archives/8361

  • קישור לתגובה שלישי, 18 נובמבר 2014 22:57 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    מישהו שרואה את תוצאות הבעיה וחושש מפניה - אבל לא מספיק חושש.
    הוא חושב שזה רק עניין של היווצרות מקצועות חדשים ואינו שם לב לנטיה של המקצועות החדשים להיות מורכבים יותר - מורכבים מדי עבור חלק גדול מהאוכלוסייה.

    http://www.themarker.com/opinion/1.2488374

  • קישור לתגובה שני, 27 אוקטובר 2014 09:41 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    סימנים מפורשים ראשונים:
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.2467599

  • קישור לתגובה חמישי, 24 יולי 2014 12:05 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    הנה עוד כתבה בנושא:
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.2385854

  • קישור לתגובה שישי, 16 מאי 2014 16:25 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    מסתבר שיש עוד אנשים שחושבים כמוני:

    http://www.exponentialtimes.net/videos/world-without-work-nigel-cameron-tedxlacador

  • קישור לתגובה שני, 24 מרס 2014 17:17 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    MouthHole:
    אמתין לתגובתך המפורטת יותר אך בינתיים אומר רק שבחזון אחרית הימים של הטכנולוגיה - גם הדברים הפרקטיים שהצעת יטופלו בידי רובוטים.

  • קישור לתגובה שני, 24 מרס 2014 11:12 הוסף ע״י MouthHole

    חילוני,
    אני מאוד מסכים עם המאמר. לצערי אין לי זמן לקרוא אותו בעיון, אך על הרבה מהדברים כבר חשבתי בעצמי, בחלק גרמתה לי לחשוב וחידשתה, ולחלק מהדברים אני לא מסכים בכלל.

    לצערי אין לי זמן כרגע לפרט, זהו נושא מאוד מעניין וחשוב ולדעתי צריך ממש לחקור אותו לעומק!

    לבנתיים, עד שאתפנה לי עוד זמן להגיב באריכות (שכן אני רוצה לעשות כך), רק אומר שיש לבחון שיטות יצירתיות יותר מאשר קפיטלזם/סוציאליזם... משהו כמו, לעשות תורניות לילדים בביה"ס על הדברים הפשוטים כמו חקלאות, תיקוני חשמל ומים, תשתיות... עם פיקוח המורים. לכל ביה"ס יש שבוע בחודשיים או משהו כזה שהוא צריך להפסיק את הלימודים הרגלים וללמוד פרקטית את הדברים הפשוטים..

    יש לי עוד הרבה מה לאמר, אך זמני קצר לצערי (אני צריך לעבוד 9 שעות), בכל מקרה, אשמח אם תרחיב עוד על נושא זה!

    תודה רבה.

התגובות האחרונות