Skip to content

1VSDAT

Open menu
חמישי, 22 יולי 2010 11:14

הארץ השטוחה

דרג מאמר זה
(6 מדרגים)
בתנ"ך ניתן למצוא פסוקים וביטויים רבים שמרמזים על כך שהארץ היא שטוחה ולא כדורית. רבים היו רוצים להעניק לכל הביטויים הללו משמעות אלגורית או לייחסם לנוסח דיבורם של הבריות אבל אין שום סיבה להניח שאנשי הבית הראשון לא ראו בעיני רוחם ארץ שטוחה, בעלת פינות ופאות, שנשענת על עמודי תמך שמזדקרים מתוך מי התהומות.
 
 
כיצד נראתה הארץ שנח ראה בצאתו מהתיבה? המקרא אינו מתאר זאת במפורש אך קיימים מספר רמזים שמאפשרים לנו להניח שהאחראים דימו את הארץ כמעין משטח רחב ידיים שצף על פני המים. אדרבה, אם הארץ לא הייתה שטוחה לא היינו יכולים להבין דימויים רבים ששובצו במקורותינו.
 
לשם דוגמה, לאל שאמר:
 
הִתְבֹּנַנְתָּ עַד רַחֲבֵי אָרֶץ הַגֵּד אִם יָדַעְתָּ כֻלָּהּ.[א]
 
לא הייתה שום סיבה ללגלג על איוב אם הארץ הייתה כדורית ולא שטוחה. אותה ארץ כדורית הייתה מונעת גם מהנביא המפוקפק דניאל לראות בחזונו אילן המגיע לשמיים שמראהו נראה מקצות הארץ:
 
וְחֶזְוֵי רֵאשִׁי עַל מִשְׁכְּבִי חָזֵה הֲוֵית וַאֲלוּ אִילָן בְּגוֹא אַרְעָא וְרוּמֵהּ שַׂגִּיא. רְבָה אִילָנָא וּתְקִף וְרוּמֵהּ יִמְטֵא לִשְׁמַיָּא וַחֲזוֹתֵהּ לְסוֹף כָּל אַרְעָא.[ב]
         
את הרמזים הללו מגבים ההתייחסויות לארץ הרקועה:
 
 *
יְהֹוָה בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם רֹקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ.[ג]
 
 *
אָנֹכִי יְהֹוָה עֹשֶׂה כֹּל נֹטֶה שָׁמַיִם לְבַדִּי רֹקַע הָאָרֶץ מֵי אִתִּי.[ד]
 
 *
לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.[ה]
 
שהרי השורש 'רקע' אינו משמש במקרא אלא להורות על פעולת כיתות והידוק כפי שניתן ללמוד מפסוקים דוגמת: 'וַיְרַקְּעוּ אֶת פַּחֵי הַזָּהָב'[ו], 'רִקֻּעֵי פַחִים צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ'[ז], 'וַיְרַקְּעוּם צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ'[ח], 'בַּזָּהָב יְרַקְּעֶנּוּ וּרְתֻקוֹת כֶּסֶף צוֹרֵף'[ט] וכדומה. רמזים אלו תורמים לתחושה שכותבי המקרא ראו בעיני רוחם ארץ שטוחה שרוקעה על פני המים באותו האופן בו פחי הזהב הדקים רוקעו ככיסוי לפני המזבח.
 
אם נשוב לפרק הקוסמולוגי בספר איוב נגלה שבפסוק ו' האל המזלזל מניח שאיוב, שלא צפה אישית ביסוד הארץ, אינו יכול לדעת 'עַל מָה אֲדָנֶיהָ הָטְבָּעוּ'. מכאן לא נוכל אלא להסיק שמי שכן נכח ביסוד היקום יודע בדיוק היכן ועל מה הוטבעו אותם אדנים עליהם נחה הארץ הרקועה. מסתבר שהתנ"ך כלל אינו מנסה להסתיר את העמודים שהוצבו לתמיכה בארץ ולא מעטים הם הפסוקים בהם נשמע אפילו שמץ של גאווה בהישג המונומנטאלי:
 
 *
יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד.[י]
 
 *
נְמֹגִים אֶרֶץ וְכָל יֹשְׁבֶיהָ אָנֹכִי תִכַּנְתִּי עַמּוּדֶיהָ סֶּלָה.[יא]
 
 *
כִּי לַיהֹוָה מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל.[יב]
 
אדרבה, הכתוב מקפיד לחשוף את עמודי התמך הללו בבואו לתאר את הנזקים שיגרמו לעולם אם האל, בזעמו, יבחר ללהט את הארץ באש הבוקעת מנחיריו או לפזר את מימי הימים ברוח שנושבת מאפו:
 
*
כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים.[יג]
 
*
וַיֵּרָאוּ אֲפִקֵי יָם יִגָּלוּ מֹסְדוֹת תֵּבֵל בְּגַעֲרַת יְהֹוָה מִנִּשְׁמַת רוּחַ אַפּוֹ.[יד]
 
*
וַתִּגְעַשׁ וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ וּמוֹסְדֵי הָרִים יִרְגָּזוּ וַיִּתְגָּעֲשׁוּ כִּי חָרָה לוֹ.[טו]
 
 *
הַמַּרְגִּיז אֶרֶץ מִמְּקוֹמָהּ וְעַמּוּדֶיהָ יתפלצו.[טז]
 
 *
כִּלָּה יְהֹוָה אֶת חֲמָתוֹ שָׁפַךְ חֲרוֹן אַפּוֹ וַיַּצֶּת אֵשׁ בְּצִיּוֹן וַתֹּאכַל יְסוֹדֹתֶיהָ.[יז]
 
פסוקים אלה ממחישים את הברור מאליו – מתחת לארץ ולהרים, בינות לאפיקי הים ואפילו מתחת לציון, ניתן תמיד למצוא את אותם עמודים ויסודות שמעניקים לארץ השטוחה את יציבותה ולהם יש לשאת תודה על ש:
 
דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת.[יח]
 
כשם שלאיוב לא היה שום מושג 'עַל מָה אֲדָנֶיהָ הָטְבָּעוּ' כך הוא גם לא ידע 'מִי יָרָה אֶבֶן פִּנָּתָהּ' ושוב עלינו להניח שאם האל הציב לארץ אבן פינה הרי שלארץ חייבת להיות לפחות פינה אחת וממילא גם לפחות שתי פאות או כנפות. תחושה דומה מעביר לנו גם פסוק נוסף בו האל מגמד את איוב משום שהוא כנראה אף פעם לא הורה לשחר:
 
לֶאֱחֹז בְּכַנְפוֹת הָאָרֶץ וְיִנָּעֲרוּ רְשָׁעִים מִמֶּנָּה.[יט]
 
מליצת השיר מציגה את השחר כמי שמסוגל לאחוז בכנפות הארץ ולנער את הרשעים, בדיוק כשם שהאוחז בשוליה של המפה יכול לנער מעליה את פירורי הלחם. בכך השירה התנ"כית לא רק מעצימה את התחושה שהארץ היא שטוחה אלא שהיא גם שבה ומעלה במחשבה את האפשרות שלארץ יש כנפות או פאות. פסוק מנגח נוסף מצביע על כיוון דומה:
 
הִתְבֹּנַנְתָּ עַד רַחֲבֵי אָרֶץ הַגֵּד אִם יָדַעְתָּ כֻלָּהּ.[כ]
 
וברור למדי שהאל עצמו דווקא כן מסוגל להתבונן עד רחבי ארץ וכך לראות את הארץ כולה עד לפאות שתוחמות אותה.
 
התנ"ך, בהתייחסויות הנראות לנו כטבעיות לגמרי, מרבה לדבר על קצות הארץ. במקרים רבים נוכל לפטור את מטבע לשון כלא יותר מאשר התייחסות לאזורים מרוחקים ולא נודעים או לגבולותיו של העולם המיושב, לשם דוגמה:
 
 *
יִשָּׂא יְהֹוָה עָלֶיךָ גּוֹי מֵרָחֹק מִקְצֵה הָאָרֶץ.[כא]
 
 *
תְּהִלָּתוֹ מִקְצֵה הָאָרֶץ.[כב]
 
 *
הָבִיאִי בָנַי מֵרָחוֹק וּבְנוֹתַי מִקְצֵה הָאָרֶץ.[כג]
 
 *
חֶרֶב לַיהֹוָה אֹכְלָה מִקְצֵה אֶרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ.[כד]
 
 *
מַשְׁבִּית מִלְחָמוֹת עַד קְצֵה הָאָרֶץ.[כה]
 
וכדומה[כו]. במקרים אחרים, לעומת זאת, נהיה חייבים לזהות במטבע הלשון התייחסות ברורה לגבולותיו הפיזיים של העולם. לשם דוגמה: מקומות מרוחקים ואקזוטיים לא עמדו נגד עיניו של הנביא כשאמר:
 
בָּאִים מֵאֶרֶץ מֶרְחָק מִקְצֵה הַשָּׁמָיִם יְהֹוָה וּכְלֵי זַעְמוֹ לְחַבֵּל כָּל הָאָרֶץ.[כז]
 
שהרי ברור שאזורי הכינוס של הצבא האלוהי אינם נמצאים בפאתי האזור המיושב אלא במקום שם הרקיע נושק לפאות הארץ. באותו אופן, בפסוק:
 
הֲלוֹא יָדַעְתָּ אִם לֹא שָׁמַעְתָּ אֱלֹהֵי עוֹלָם יְהֹוָה בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ.[כח]
 
ישעיהו השני מהלל את אלוהיו ומייחס לו את בריאת פאות הארץ ולא את יסודו של איזור הספר הנמצא בפאתי התחום המיושב. גם בפסוק:
 
כִּי הוּא לִקְצוֹת הָאָרֶץ יַבִּיט תַּחַת כָּל הַשָּׁמַיִם יִרְאֶה.[כט]
ניתן, אם ממש רוצים, למצוא את מליצת השיר אבל מליצה זאת נסמכת על סופיותה של הארץ הנתחמת בין קצותיה, שהרי מהאל לפחות היינו מצפים שיהיה מסוגל לראות גם מעבר לתחום המושב. גם מהברק יש לנו ציפיות וכשהפסוק אומר:
 
תַּחַת כָּל הַשָּׁמַיִם יִשְׁרֵהוּ וְאוֹרו עַל כַּנְפוֹת הָאָרֶץ.[ל]
 
אנו חייבים להניח שאורו של הברק אינו נפסק בגבולו של איזור המיושב אלא רק בפאותיה של הארץ השטוחה שם נגמרת המציאות המוכרת ומתחיל האַיִן החשוך שמחוץ לתחומו של היקום. לקינוח נוכל לנתח את הפסוק:
 
כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת פְּשָׁעֵינוּ.[לא]
 
ולגלות שלגבי דידו של בעל המזמור אין יותר מזרחה מהמזרח ואין יותר מערבה מהמערב – שניהם מקומות ציון גיאוגרפים שמגדירים את גבולותיה של הארץ השטוחה.
 
 
 
טעיתי? עיוותי? השמטתי? סילפתי? שכחתי? הולכתי שולל? לא הבנתי? לא הצגתי תמונה מלאה? בתחתית הדף תוכלו להעיר על המאמר, להפנות את תשומת לב הקוראים לטעויותיי ולהוסיף כל מידע שנראה לכם חשוב או רלוונטי. אינכם צריכים להירשם מראש ואינכם צריכים אפילו להזדהות בשמכם האמיתי. עם זאת, אודה לכם אם את ההשמצות האישיות תפנו לדף הנקרא 'תגובות כלליות', אליו תוכלו להגיע באמצעות המשבצת הכחולה הנקראת 'מדורים קבועים' שנמצאת בשמאלו של דף הבית.
 
 


[א]      
איוב לח:יח
[ב]      
דניאל ד:ז-ח - ומראות ראשי על משכבי, רואה הייתי והנה אילן בתוך האדמה וגבהו רב. האילן גדל ועצום וגבהו יגיע לשמיים ומראהו עד לקצה כל הארץ.
[ג]      
ישעיה מב:ה
[ד]      
ישעיה מד:כד
[ה]      
תהילים קלו:ו
[ו]      
שמות לט:ג
[ז]      
במדבר יז:ג
[ח]      
במדבר יז:ד
[ט]      
ישעיה מ:יט
[י]      
תהילים קד:ה, יָסַד אֶרֶץ – האל, מְכוֹנֶיהָ – בסיסה
[יא]     
תהילים עה:ד, אָנֹכִי – האל
[יב]      
שמואל א' ב:ח
[יג]      
דברים לב:כב
[יד]      
שמואל ב' כב:טז ובשינויים קלים בתהילים יח:טז
[טו]     
שמואל ב' כב:ח, תהילים יח:ח
[טז]     
איוב ט:ו
[יז]      
איכה ד:יא
[יח]     
קהלת א:ד
[יט]     
איוב לח:יג
[כ]      
איוב לח:יח
[כא]           
דברים כח:מט
[כב]           
ישעיה מב:י
[כג]            
ישעיה מג:ו
[כד]           
ירמיה יב:יב
[כה]           
תהילים מו:י
[כו]            
דברים ד:לב, דברים יג:ח, דברים כח:סד, ישעיה יא:יב, מא:ה, מא:ט, מח:כ, מט:ו, סב:יא, ירמיה כה:לא, כה:לג, תהילים סא:ג, משלי יז:כד
[כז]            
ישעיה יג:ה
[כח]           
ישעיה מ:כח
[כט]           
איוב כח:כד, 'הוּא' - האל
[ל]             
איוב לז:ג, 'וְאוֹרו' - של הברק מגיע
[לא]           
תהילים קג:יב
נקרא 58095 פעמים
למאמר הבא ולקודם: « העולם התלת-קומתי התהומות »

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

11 תגובות

  • קישור לתגובה שבת, 28 ספטמבר 2013 01:57 הוסף ע״י ש שניאורסון

    אילן, כיהודי מאמין ליהודי מאמין, אתה באמת בא מרקע חילוני?

    זכור בבקשה את הדיבר התשיעי, וזכור שיש גבול לכמה שאפשר למתוח את ההיתר לשקר לחילויינים כדי לקרבם לתורה.

  • קישור לתגובה רביעי, 25 ספטמבר 2013 17:01 הוסף ע״י עלמה

    אילן, אם כתבת "היא מסתכלת על כולם" זה אומר שגם אתה מדמיין. גם בנוגע לרפאלי וגם בנוגע לתורה.

  • קישור לתגובה רביעי, 25 ספטמבר 2013 11:32 הוסף ע״י אילן

    לעדי אביר עלמה ועוד אבירי הלב
    אני כרגע לא יספיק לקרוא את כול מה שכתבתם אני יגיב ברשותכם בהמשך להכול...

    בינתיים לגבי עלמה "בר רפאלי ,שעל המסך, לא מסתכלת על אף אחד מהאנשים ...היא מסתכלת למצלמה. מי שיושב באולם ומרגיש או חושב שהיא מסתכלת עליו ... הוא מדמיין..."

    נו יפה עלמה גם לזה אני מתכוון שעולם החומריות הוא דימיון ושאנחנו משועבדים לדימיון הזה של חומריות וכסף ומצעדי תאווה, מצעדי תאוות מחירי הדירות, מצעדי תאוות מחירי עמלות הבנקים, מצעדי תאוות מחירי הטלויזיה הכבלים והלוויין ועוד, וזה תוצאה של קילקול, הגיעה הזמן "לצאת ממצרים" לחרות.

    לגבי עדי אביר, אני לא איש ישיבות אני בא מרקע חילוני וממשפחה חילונית ועייני נפקחו תוך כדי חיפוש אחר האושר האין סופי, ולא "עיכלתי" בחיי "סיסמאות רבניות" אלא אני מאיר את דרכי באורות הבורא ואני מאחל לכול אחד ואחד להיות מואר מאורות הקבלה האלו.

    ולגבי שיעורי הבית שנתתה לי אני עוד יגיב.

    בינתיים חג שמח...

  • קישור לתגובה רביעי, 25 ספטמבר 2013 02:14 הוסף ע״י עדי אביר

    אילן,

    אתה יודע מה, במקום להתפלסף בא נדון בדוגמה קונקרטית: במאמר הזה הבאתי תשעה פסוקים שלדעתי מוכיחים שבותבי התנ"ך האמינו שגם הארץ, כמו כל משטח אחר, חייבת לנוח על עמודים, יסודות, אדנים, מכוני ארץ, מוצקי ארץ, מוסדי הרים ומסדות תבל:

    'עַל מָה אֲדָנֶיהָ הָטְבָּעוּ'
    'יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד'
    'נְמֹגִים אֶרֶץ וְכָל יֹשְׁבֶיהָ אָנֹכִי תִכַּנְתִּי עַמּוּדֶיהָ סֶּלָה'
    'כִּי לַיהֹוָה מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל'
    'כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים'
    'וַיֵּרָאוּ אֲפִקֵי יָם יִגָּלוּ מֹסְדוֹת תֵּבֵל בְּגַעֲרַת יְהֹוָה מִנִּשְׁמַת רוּחַ אַפּוֹ'
    'וַתִּגְעַשׁ וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ וּמוֹסְדֵי הָרִים יִרְגָּזוּ וַיִּתְגָּעֲשׁוּ כִּי חָרָה לוֹ'
    'הַמַּרְגִּיז אֶרֶץ מִמְּקוֹמָהּ וְעַמּוּדֶיהָ יתפלצו'
    'כִּלָּה יְהֹוָה אֶת חֲמָתוֹ שָׁפַךְ חֲרוֹן אַפּוֹ וַיַּצֶּת אֵשׁ בְּצִיּוֹן וַתֹּאכַל יְסוֹדֹתֶיהָ'

    עתה, כשלרשותך עומדים כל המדרשים, הרמזים והסודות, נסה להסביר את הפסוקים הללו. האם להערכתך ניתן למצוא בהם יותר מאשר את פשטם, היינו, שהארץ השטוחה ניצבת על יסודות? אדרבה, האר את עיני, מהם הרמזים העמוקים החבויים בפסוקים הללו? מהם הסודות? האם להערכתך ניתן למצוא בהם יותר משמעות משהחכמים דרשו בשיטות הדרש שלהם? האם המדרשים הרבניים שדנים בנושא מוכרים לך? בא נראה אותך מתמודד עם בעייה אמיתית ולא רק עם נוסחאות כלליות.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 25 ספטמבר 2013 01:14 הוסף ע״י עדי אביר

    אילן,

    אני לא מצאתי בדבריך שום דבר שיצדיק את הזחיחות המתנשאת שלך. רד במטותא מהפסגות מהן אתה משקיף על ההמונים בהם רבניך לימדוך לזלזל והבן שהמציאות היא הרבה יותר מסובכת מזרעי אבוקדו ומכוניות שנוסעות בכיוון ההפוך. אני רואה שאתה עיכלת עד תום את כל הסיסמאות הרבניות ואתה מצליח לדקלם אותם מבלי להשמיט ולו מילה אחת, אבל מאחורי הסיסמאות הללו אין שום תכנים של ממש ועובדה זאת אינה תלויה בעוצמת הטון סמכותי בו אתה חוזר על הצהרות חסרות כל בסיס או משמעות. למעשה, אתה יכול לנחש מראש מה תהיינה תגובותיי. פשוט הוסף את המילה 'לא' לכל משפט שכתבת ותוכל לדעת מראש מה אני עומד לענות לך.

    מדע הבוטניקה דן בזרעים של עצי אבוקדו ובאמת אין צורך בכל העומקים שטרחת לפרט. אנחנו יודעים בדיוק איך זרע הופך לצמח ואין כל צורך במושגים מסתוריים, אך חסרי כל ערך תכני, דוגמת 'כח נסתר', 'פוטנציאל ענק' ו'רצון'. למעשה אתה מרבה להשתמש במונחים מהפילוסופיה האריסטוטלית אותם כל אלו שנמצאים מחוץ למגרש הקבלי זנחו כבר לפני מאות בשנים. אם אתה שואל אותי, הרי שכל השיטה הרבנית שכביכול מוצאת עומקים נפלאים בתופעות שהמדע מסוגל להסביר עד סופן היא חסרת כל תועלת או תוחלת. מדוע שלא תדבר איתי על נפלאות האל שמתגלות כשמטוס כבד מאויר מצליח להמריא לשחקים או כל אימת שאתה מרים את המתג ומציף את החדר באור נגוהות? אם תרצה הרי תוכל לעטוף כל תופעה במילים ריקות מתוכן אבל ניסוחיך המיסתוריים לא ישנו את העובדה שמדובר בתופעות טבעיות שהמדע המודרני מסוגל להסביר ללא כל סיוע מגורם על-טבעי כלשהו.

    לאחר שאתה אומר דברים די טריויאליים על זרעי אבוקדו אתה מייד קופץ להצהרה 'גם התורה יש בה את הכול מראש, מבראשית, חבוי בכוח. ותפקידנו להוציא את הרצונות הנ"ל מהכוח לפועל. ומה לעשות שהבורא רוצה להסתיר מאיתנו את כול המידע הזה ולשחררו לאט לאט, ולשם כך נתן אותה מוצפנת ומגלה לנו סודותיה, כול סוד בעיתו, מגלה טפח מסתיר טפחיים'. למרבה הצער, אין כל אנלוגיה בין עצי האבוקדו שמתפתחים בתהליכים טבעיים לתורה הרבנית וכל מי שקובע אחרת צריך להוכיח את טענתו ולא להסתפק בהקבלה סתמית. כך הדבר לגבי מי שטוען שהתורה 'היא פרד"ס שלם. יש בה רבדים גם של פשט, גם של רמז, גם של דרש, וגם של סוד, לבושים על גבי לבושים, הסתרות על הסתרות והכול מוצפן.' זאת אמנם הטענה המקובלת של הרבנים אבל האם מישהו אי פעם הוכיח אותה? אני יכול להפיק מדרשים, רמזים וסודות גם מכתבי אפרים קישון ומספר הטלפונים של חיפה והקריות אבל השאלה היא אם המחברים האורגינליים אכן שתלו את כל הפרד"ס הזה ביצירותיהם או שאני הוא זה שהצלחתי לעגן את יומרותיי והזיותיי במילים או משפטים סתמיים שמעולם לא התכוונו לעשות איזה שהוא עוול. נסה את זה בתור תרגיל, קח כל יצירה שמספר מילותיה עולה על כמה אלפים ונסה בעצמך לדרוש ממנה תובנות חדשות במגוון שיטות הדרש הרבניות ועד מהרה תגלה שזאת אינה משימה קשה כלל ועיקר. כשאתה רוצה לדרוש משהו אתה כבר תמצא את הדרך לעשות כן.

    בקיצור, בתנ"ך לא הוצפן דבר. את הצופנים המציאו הרבנים שחיפשו אחריהם. בתנ"ך גם אין רמזים וסודות. יש שם רק תכנים כוהניים די פשטניים ואגדות עם נפלאות שאת עומקיהן ניתן לחשוף באמצעות מדע הפסיכולוגיה ותורת הניתוח הספרותי ולא באמצעות הפרד"ס הרבני.

    גם לטענתך שקיימת רק אמת אחת אין על מה להסתמך. כבר כתבתי על זה ארוכות ולא אפתח את הנושא בשנית אבל לא יזיק לך לקרוא את המאמר 'האם קיימת אמת מוחלטת' בכתובת:

    http://www.1vsdat.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=735:%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%A7%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%AA-%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%9E%D7%95%D7%97%D7%9C%D7%98%D7%AA&Itemid=141

    באשר לקטע המעוות בספר הזוהר: לא כתוב שם, ולבטח לא שחור על גבי לבן, שהעולם עגול ושהעולם מסתובב על צירו, ושאור פה אז חושך שם וחזותם של אלה הוא כך ושל אחרים אחרת. כתוב שם דברים אחרים לגמרי, אותם הסברתי במאמר 'עולמו הכדורי של זמיר כהן', ואין טעם להמשיך ולדון בנושא עד שלא תקרא את המאמר בכתובת:

    http://www.1vsdat.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=769:%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95-%D7%94%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%96%D7%9E%D7%99%D7%A8-%D7%9B%D7%94%D7%9F&Itemid=201

    דרך אגב, ספר הזוהר לא נכתב בימיו של רשב"י ומייד נגנז. הוא נכתב בסוף המאה השלוש עשרה על ידי בן אדם שלא ידע ארמית תקנית, לא הכיר את הגיאוגרפיה של ארץ ישראל, התבלבל בפרטי ההיסטוריה ותולדות האישים של המאה השנייה לספירה, שילב בחיבורו מילים בספרדית עתיקה ודן בעיקר ברעיונות שהחלו להתפתח כמה עשרות שנים קודם לכן בחוגים שהושפעו מהתורה הקתרית שפרחה באותו האיזור. רוב, אם לא כל, החוקרים הרציניים שאינם משתייכים לאחד הזרמים הדתיים רואים ברמד"ל, ולא ברשב"י, את מחברו של ספר הזוהר וכל טיעוניך בעניין זה הם לא יותר מאשר אחיזת עיניים.

    הטענה שלי שכולם טעו אינה משולה לאיש שנוסע נגד כיוון התנועה. מי שנוסע נגד כיוון תנועה זה העולם החרדי שממשיך לדבוק במיתוסים ישנים שעה שכל העולם השפוי כבר מזמן עלה על האוטוסטרדה של הקדמה, המדע והמחקר האקדמי. האם שמת לב לעובדה שחוץ מהחרדים, ממאות מיליוני הבורים האסלמיים ומכמה פונדמנטליסטים נוצריים איש כבר אינו עוסק בשטויות בהן אתה משקיע את עצמך ואיש כבר אינו חושב במונחים ששבו את לבך ודמיונך? אתה וחבריך הם אלו שנוסעים נגד הזרם ואתם אלו שמחבלים ומפריעים לאלו שרוצים להתקדם במקום לסגת לאחור.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 25 ספטמבר 2013 01:13 הוסף ע״י עלמה

    אילן,

    בר רפאלי שעל המסך לא מסתכלת על אף אחד מהאנשים שיושבים באולם הקולנוע. היא מסתכלת למצלמה. מי שיושב באולם ומרגיש או חושב שהיא מסתכלת עליו פשוט נהנה לרגע מהמחשבה הנעימה שלו. כלומר, הוא מדמיין. אתה משווה את ההסברים והפירושים של התורה לדמיונות בראשם של גברים...חחח זה מעניין.

  • קישור לתגובה שלישי, 24 ספטמבר 2013 20:49 הוסף ע״י אילן

    תגובה לאתר של אבירי הלב 23.913

    בהמשך להתכתבותנו:
    "אתה טוען שהתורה איננה מתארת דברים כפשוטם"
    מה שיפה בתורה זה שהבורא(ויש מי שמכנה 'מחשב מתמטי') עשה אותה לנצחית, מעבר למקום וזמן, והיא כוללת בתוכה בכוח, בפוטנציאל את כול המציאות. תתבונן בזרע של עץ אבוקדו מה אתה רואה? ואם אני יספר לך שבזרע הקטן הזה טמון כוח ניסתר, פוטנציאל ענק , מה שנקרא ב'קבלה' רצון(ראה מקור 1). רצון לממש את תכונותיו מהכוח לפועל ואיך זה הגיוני שמזרע קטן כזה השתלשל עץ אבוקדו ענק, האם אתה תאמין לי? מהזרע הקטן הזה ייצא עץ? עץ שיגדל ויתפשט, מעניין ממש כמו במפץ הגדול, יגדל ויתפשט? לפי תיאוריית המפץ הגדול תחילתו של היקום בנקודה בודדת אחת קטנטנה, מוזר שדומה לא? לא יכול להיות שמהזרע הזה יתפשט עץ חיים גדול כזה? מזרע כזה קטן? מעניין איך זה יכול להיות? תחקור ותראה שזה יכול להיות. בזרע יש את כול המציאות שלו, את העץ ואת הענפים ואת העלים ואת פרותיו העגלגלים ומה לעשות שהפירות באים גם עם קליפות, שמצד אחד, מקלפים וזורקים כפסולת, ומצד שני קליפה זאת מגינה עליו, וכן לפעמים דווקא בקליפה הזאת יש הכי הרבה ויטמינים(ניצוצות של אור). ומה יש בזרע הזה? הרי יש בו את כול המוחין(ויש מי שמכנה מחשב על,אלגוריתמים,תוכנה,רצון, DNA) שמכתיב לזרע האבוקדו להיות אבוקדו ולזרע השעועית להיות שעועית, וכדומה. בדומה לכך גם התורה יש בה את הכול מראש, מבראשית, חבוי בכוח. ותפקידנו להוציא את הרצונות הנ"ל מהכוח לפועל. ומה לעשות שהבורא רוצה להסתיר מאיתנו את כול המידע הזה ולשחררו לאט לאט, ולשם כך נתן אותה מוצפנת ומגלה לנו סודותיה, כול סוד בעיתו, מגלה טפח מסתיר טפחיים(ראה מקור 1).

    התורה לא "שאיננה מתארת דברים כפשוטם" אלא היא לא רק מתארת דברים כפשוטם היא פרד"ס שלם. יש בה רבדים גם של פשט, גם של רמז, גם של דרש, וגם של סוד ,לבושים על גבי לבושים,הסתרות על הסתרות והכול מוצפן. והחיצוני ביותר זה הפשט הגלוי לעין ובתוכו הדרש ובתוך תוכו הרמז, ובכולם בתוך תוכם מסתתר הסוד,וגם כול אחד ואחד מהם כלול מכולם (ויש מי שקוראים ללבושים: מטאפורה,אלגוריה,שינויי גירסה,חוסר עקביות וכו'), אלא שרבדים אלה זה מה שיפה בתורה שעושה אותה לנצחית. והכול מוצפן נסתר ונעול באלפי מנעולים בכדי שאנשים שטוחים בעלי אתרים שטוחים בארץ שטוחה לא יבינו את התחכום והרבגוניות ששם, והתורה נעשית להם לסם המוות ולאחרים נעשית לאור גדול. (בתקווה שיעשה איתם חסד והאור המחזיר למוטב יושפע אליהם גם).

    לדברי אביר הלב עדו "אי אפשר לטעון מצד אחד שדברים מסויימים הם אמת לאמיתה כי כך כתוב בתורה וכאשר מעמתים אותך עם הסתירות הפנימיות והמדעיות לטעון שמדובר במטאפורה ואסור להבין את הדברים כפשוטם"
    אז האמת שאפשר וגם אפשר, כי ספר התורה הוא פרד'ס שלם כנאמר קודם. כאשר אתה נמצא בסרט, בקולנוע, ואתה רואה את בר רפאלי בסרט לדוגמה, מסתכלת עליך בעיניים מהמסך שבסרט, אתה פונה לחבריך ואומר ווי היא מסתכלת עלי,וחברך אומר לא, עלי היא מסתכלת ופרעה שלישי שיושב בקצה השני של הקולנוע אומר היא מסתכלת עלי, מי צודק? מה המסקנה, היא מסתכלת על כולם לא? כך גם התורה מסבירה מצבים שונים בזמנים שונים עם אותם הפסוקים אלפי שנים ללא שינוי פסיק אחד. למשל אפילו פסוק X שהסביר בזמנו תופעה Y שהתרחשה לפני 3000 שנה בדרך מסוימת, והיום יכול להסביר אותה כ Z ואין סתירה, למה? כי זה לפי תפיסתנו הרי, המודעות היא זאת שמשתנה ולא התורה, כי היא תוכננה מראש לנצחיות.

    רק מה, בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו.

    ולמרות זה יש אמת אחת, אבל זה לא אומר שניתן להגיע אליה, וזה לא בהכרח תלוי ביכולות השכליות שלנו אלא במצב המוכנות של אותו דור, ובמצב הטהרה והקדושה שלו כי עד אז האמת האבסולוטית נשמרת למעלה, אבל מוצפנת למטה שמגונן עליה עד שנהיה מוכנים לה, ובינתיים לראייתנו אז הכול יחסי , הדבר שטוב לך, הוא רע לו, אז הדבר הזה טוב או רע? הכול יחסי. יש מדבקות עם ציור לילדים שהתמונה שבה משנה צורה תלוי בזוית העין של המסתכל, אז בתמונה רואים את פרעה או שרואים את משה? מבחינת האדם תלוי במסתכל אבל מבחינת המתכנן, יש רק אמת אחת אבסולוטית, למה? כי זה עולם הדמיון ועולם זמני,כי לא באמת קיים זמן ומרחב אלא רק בחומריות, והנשמה(ויש מי שאומר האנרגיה) היא נצחית ושייכת לעולם אחר, עולם נצחי.

    בתורה נמסרו סודות עליונים, הכול נמסר למשה מסיני. אתה יכול לבחור להאמין ואתה יכול לבחור שלא להאמין מה זה משנה, הכול צפוי והרשות נתונה, או שהדבר יקרה בנועם או שיקרה בייסורים, שם בערפל, בחוסר וודאות נמצאת האמונה ולא ניתן להוכיח אותה כי ברגע שהוכחתה אותה זה כבר לא אמונה, זה ידע. ושם במקום של אי וודאות יש גם מקום פנוי לחופש הבחירה, כלומר לבחור להתקדם כרצון השם(מחשבון מתמטי בשביל אבירי הלב) להתקדם במשיכה(בנועם מרצון) או להתקדם בדחיפה(בייסורים), ההתקדמות האנושית לתכלית הבריאה בעיצומה בכול מקרה, והכול תלוי באנו האם נזרז את הזמנים(התקדמות בנועם) או לא(התקדמות בייסורים)(ראה מקור 1).

    "...הטענה האוילית שספר הזוהר כבר ידע כל צורתו הכדורית של הארץ"
    כמו שאמרתי: " בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו"
    אתה בוחר לא לראות שכתוב שחור על גבי לבן(או לבן על גבי שחור, הכול יחסי) שהעולם עגול ושהעולם מסתובב על צירו, ושאור פה אז חושך שם וחזותם של אלה הוא כך ושל אחרים אחרת. אתה יכול לבחור להאמין בדעת הרוב שהספר נכתב ליפני כ 2000 שנה בתקופת רבי שמעון בר יוחאי, ומיד נגנז כי נועד לדור הגאולה, והתגלה שוב בסביבות המאה ה-12 והופץ ע"י הרב משה בן שם טוב די לאון. או שאתה יכול לבחור להאמין לדעת המיעוט שטוענת שהספר לא משויך לרבי שמעון אלא לרבי משה בן שם טוב די לאון (שלמרות שטען בעצמו שלא הוא הכותב אלא הוא רק המפיץ של הספר), הרי מה זה אמונה זה עניין של אימון, להתאמן. אבל מה לעשות שיש אנשים, כשאור שבתבן, אנשים בעלי ליזות שפתיים ועקשות פה שטוענים אחרת, למרות שהרב די לאון אומר שלא כתב את ספר הזוהר ושבודקים גם רואים שכול ספריו בסגנון ספרותי אחר מה לעשות, עדיין יש אבירי לב ההוגים ריק ובאומץ רב מתייצבים כנגד ה' וכנגד תורתו וכנגד העם היהודי ומסורתו ואומרים בקול רועם ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבתימו, אבל המציאות חזקה יותר ויושב בשמים ישחק וילעג למו, כי כשפתאום מתבררת האמת אז זה מצחיק כי אומרים אה זה האמת ואני חשבתי שהארץ שטוחה כי כתוב להבנתך השרירותית "יְהֹוָה בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם רֹקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ" , " יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד " , "כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים" , אז איפה ההיגיון? זה כמו להבדיל לקחת יצירת אומנות של איזה משורר דגול ולהביט אל יצירתו במימד אחד בלבד, מימד הפשט, זה להיות בבלבול להחליף אותיות (ואז פשט יוצא טפש).

    עדי אביר לטענתך ש"רבי שמעון בר יוחאי טעה, בעל הזוהר (מין הסתם הרמד"ל) טעה. חז"ל טעו. הרקלייטוס הארכאי טעה. פיתגורס טעה. וגם חכמת הנסתר טעתה." כולם טעו רק אתה צודק? זה כמו הסיפור הזה על איש אחד שנסע בכביש ומתקשר למשטרה ואומר "מה זה כולם השתגעו נוסעים נגד כיוון התנועה, וכולם מאותתים ומצפצפים " זה צריך להתעורר, לפקוח עיניים.

    לסיום, כל פרט בעולם בנויי מקוטביות המשתקפת מהכלל, השתלשלות משורש מחשבת הבריאה, והכלל מכתיב את הפרט והכלל מגשים את הפרט בצלמו, בתכונותיו, והכלל מתבטא בכול, כגון ימין ושמאל, טוב ורע, פלסטינים יהודים, ארה"ב רוסיה, דתיים חילוניים,אילנות ואבירי לב.
    בכבוד, תודה ,יום טוב, ערב רב, וחג שמח והמבין יבין.
    y.mi.ma.hohma.nefesh.gof@gmail.com

    מקורות
    1. http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%97%D7%95%D7%95%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%A9%D7%9E%D7%94-%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94-%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%95%D7%93%D7%A8%D7%9C-%D7%99%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D

  • קישור לתגובה שני, 23 ספטמבר 2013 07:02 הוסף ע״י עדו

    אילן, תרשה לי רק להוסיף על דברי עדי אביר שאם אתה טוען שהתורה איננה מתארת דברים כפשוטם אז הטענה הזאת עובדת לשני הכיוונים:
    יציאת מצרים? אלגוריה מחוכמת על שחרור משיעבוד פנימי. מעמד הר סיני? מטאפורה לתהליך שעבר העם. דוד המלך? דמות בדיונית שמסבירה כיצד ההלכה רואה את דמותו של מנהיג.
    אי אפשר לטעון מצד אחד שדברים מסויימים הם אמת לאמיתה כי כך כתוב בתורה וכאשר מעמתים אותך עם הסתירות הפנימיות והמדעיות לטעון שמדובר במטאפורה ואסור להבין את הדברים כפשוטם

  • קישור לתגובה שני, 23 ספטמבר 2013 02:01 הוסף ע״י עדי אביר

    אילן,

    שכחתי לציין שסקרתי לעומק את הטענה האוילית שספר הזוהר כבר ידע כל צורתו הכדורית של הארץ. זהו טיעון ידוע של מאחזי עיניים שמוציאים מילים מהקשרם בתקוה שאף אחד לא יבדוק את הדברים לאשורם. מסתבר שבמקרה שלך הם צדקו אבל מי שבודק את הטקסט כולו מגלה שהם פשוט בונים עולמות הזויים.

    אנא קרא את המאמר 'עולמו הכדורי של הרב זמיר כהן' בכתובת:

    http://www.1vsdat.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=769:%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95-%D7%94%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%96%D7%9E%D7%99%D7%A8-%D7%9B%D7%94%D7%9F&Itemid=201

    ואז תחליט בעצמך אם לרבנים באמת יש איזה שהוא ידע בעל ערך או שהם רק מאחזים עיניים ומפיצים שקרים. אם תגלה שהוליכו אותך שולל אני רק מבקש שתקרא לי מר אביר, או עדי, ותוותר על הכינוי המתנשא 'אביר לב' ועל שאר הביטויים שמלמדים שאם לא שום דבר אחר, הרבנים לימדו אותך את מידת הגאוותנות והנחילו לך את הבוז שהם חשים כלפי כל מי שחושב אחרת מהם.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 23 ספטמבר 2013 01:48 הוסף ע״י עדי אביר

    אילן,

    רבי שמעון בר יוחאי טעה.
    בעל הזוהר (מין הסתם הרמד"ל) טעה.
    חז"ל טעו.
    הרקלייטוס הארכאי טעה.
    פיתגורס טעה.
    וגם חכמת הנסתר טעתה.

    כולם חיו בתקופה חשוכה שעדיין לא נחשפה לאור הנאורות והמדע ולכן כולם פשוט לא ידעו על מה הם מדברים.

    וידידי, אם אתה קונה את ההבלים הללו אז גם אתה טועה.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 23 ספטמבר 2013 01:05 הוסף ע״י אילן

    אביר לב, ראשית ברצוני להלל את תרומת אתרך המתהולל על תרומתו להבנת היהדות לפי שרירות עינך במיוחד בהבדל דת מין גזע וד(ע)ת ללא צנזורה ומעצורים. ולהלל את הפתיחות והתסיסה הרבה המתהוללת באתרך כשאור שבעישה ,ולציין את תרומתך הרבה על קרני חגבים להפצת המדע, ועל תרומתך לברור מוץ מבר עבור הערב הרב הצופה באתרך ורעב ותאווה רבה בפנימיותם.

    ולענייננו, רבי שמעון בר יוחאי(בעל הזוהר) אומר שמי שחושב שהתורה זה סיפורים פשוטים ולא יותר, טועה. הוא אומר שאם ככה זה היה, היה אפשר לכתוב תורה יותר מעניינת. אבל למעשה כל סיפור בתורה זה כמו אבן ספיר שמאירה סודות(1). חז"ל אמרו שהתורה הייתה קיימת אלפיים שנה לפני שנברא העולם(אם תרצה, מחשבת הבריאה, אלגוריתם קדום, שורש הבריאה). העברית בתורת הסוד היא לא שפה הסכמית, שפה שחיברו בני האדם. אלא אותיות הקודש הן, אבני הבניין שמהן נברא העולם כולו(אם תרצה שפת התכנות של "המחשב העל אנושי"), כך שנברא מחדש עומד ומתקיים בכל רגע ורגע ברצונו של הבורא המחייה אותו(1). ישנו מאמר יפה בספר הזוהר על כל האותיות שבאו בפני הבורא בעת הבריאה "בשעה שחפץ המקום לברוא את העולם באו כל האותיות החקוקות על כתר" (2) ,כדאי לעיין במדרש יש בו סודות גדולים על תחילת ההתחלות, מעשה בראשית(2).

    "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" כך מתחיל ספר בראשית. כל אחד מאתנו, כאשר הוא שומע את המשפטים האלה, רואה בדמיונו תמונה מסוימת. מי שעולה רצונו לנתח את התורה מבחינה לוגית, בגישה מדעית, לחקור על מה למעשה מספרת לנו התורה, ובעיקר, מה התכלית והטעם אזי כדאי שיפנה למקורות המתאימים וידע מה נמצא "שם". חוכמת הקבלה היא מקום מתאים לאנשי מדע. מדע שעניינו מבנה העולם העליון(לימוד שפת התוכנה והאלגוריתם, הפנימי החקוקים ביסודות הבריאה שעל פיהם אנו פועלים)(3).
    לפי הזוהר שבעת ימי הבריאה עוברים על האנושות כשבעת אלפים שנה. ששת אלפים שנה מתיחסים לששת ימי חול, שבמהלכם האנושות, מתקנת את עצמה (ואין הכוונה בהכרח שהעולם נברא לפני כ 6000 שנה) ואין בהכרח שהכוונה לשנים במונחי זמן שלנו אלא בעיקר ל 7000 שינויים (פולסים שלא בהכרח במרחקי זמן שווים). בסופו של דבר מגיעה האנושות לאלף השביעי, או ליום השביעי(אולי ממש בקרוב עוד כ 226 שנה), יום השבת, מצב שבו אור הבורא(אם תרצה האלגוריתם כביכול ) משתנה מהזוית שלנו (זו הפעימה השנייה, הפעימה הראשונה הייתה בראשית,אולי בדומה לתורת הקוונטים בקשר לקבוע של פלאנק), ובסוף תהליך חישול זה האור העליון של הנאה ושפע אין סופי ממלא את עולמנו(3).

    בספר הזוהר אשר נכתב לפני כ 2000 שנה (לפי דעת רוב החוקרים), נאמר בו בדיוק רב על צורת כדור הארץ ותושביו: (פרשת ויקרא, אות קמא): "כל הישוב מתגלגל בעיגול ככדור, אלו למטה ואלו למעלה(ולא נופלים). הבריות שעל הכדור מסביב, נמצאים אלו כנגד אלו. וז' חלקים שבכדור הם ז' ארצות. וכל אלו הבריות שבשש ארצות הן משונות במראיהן(סינים,הודים,אפריקאים), על פי השינוי שבאוויר שיש בכל מקום ומקום. ועומדים בקיומם(עומדים ולא נופלים) כשאר בני אדם".
    פירוש: העולם עגול בצורת כדור, אינו עומד במקומו אלא מתגלגל ומסתובב על צירו ,בני האדם מתגוררים בחציו העליון ובחציו התחתון ולא נופלים בגלל כוח הכבידה, כאשר בחלק אחד שורר יום בחלקו האחר שורר לילה, ויש מקום שמואר זמן רב והלילה שם קצר(בקוטב). איזה עוד הוכחה צריך להראות פה? זה כמו שפתאום ימצאו מחר את תורת הקוונטים בספר הזוהר אז תאמין בישות עליונה ובתורתו????????? דרך אגב אתה לא חייב להאמין לכול הרבנים, תבחר רק אחד, עשה לך רב.

    "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ": בדרך הסוד הבורא ברא את העולם מבוסס על קוטביות. טוב-ורע, רוחניות-גשמיות, פרוטונים-אלקטרונים,מר-מתוק, ימין-שמאל, וכו'. ובאמצע, בין לבין, יש מקום פנוי לרצון עצמי, זה נקרא חסרונות, במטרה שיהיה לנו מקום פנוי לפעול בו ולהשתתף בבריאה וזה נקרא גם (קליפת נוגה),המקום היחיד שבו אפשר לברור טוב מרע, וזה באמצע בנקודת המפגש שבין הקטבים(במקום מעורפל השורר בו אי ודאות שם נמצא חופש הבחירה, חייב להיות בין גבולות), ותפקידנו להגיע לחיבור "ואהבתה לרעך כמוך" לקו האמצעי להרמוניה מה שמגשר בין הימין לשמאל.

    הרקלייטוס הארכאי (פילוסוף יווני, קדם-סוקרטי), שפעל בסביבות סוף המאה ה-6 לפנה"ס טען שההרמוניה היא תוצאה של מאבק בין שני כוחות קוטביים. ושהיסוד השליט בסדר העולם הוא המלחמה(אש). ומה שמשמר את העולם זה ההרמוניה הזאת שמושגת כתוצאת ממאבק (המייצר תנועה, חשמל, חיות) מאבק זה שבין דחייה למשיכה,טוב ורע,מלחמת בני החושך בבני האור, מאבק זה שאף פעם לא ייפתר(יפסק) טוען הרקלייטוס, כי אם ייפתר(יפסק) אז העולם יקפא(ההתפתחות האנושית תיפסק,וזה לא מטרת הבורא כרגע בתקופת ששת ימי העשיה, אלא בשבת מנוחה). לכן נחוצה להתפתחות קוטביות שכזאת הרחוקה כשמיים מהארץ, המייצרת מאבקים ומלחמות(תנועה, חשמל, חיות,העברת אנרגיה בין שני קטבים). ספר הזוהר מוסיף שזה לתקופה של 6000 שנה שאז באלף ה 7. כלומר ההרמוניה המלחמתית (של הרקלייטוס) תהפוך להרמוניה של פיתגוראס, הרמוניה של התאמה(שיווי צורה בין כוח ימין לכוח שמאל ,משמע חוסר תנועה, מצב מנוחה, קו אמצעי מאוזן בין שני כוחות, הפסקת ההתפתחות המוכרת כיום) וזה ההרמוניה של פיתגוראס(פילוסוף ומתמטיקאי יווני מהמאה ה 5 לפנ"ה).

    חוכמת הנסתר שראשיתה ב"האדם הראשון" הועברה מדור לדור הגיע לאברהם אבינו(המקובל הראשון שלימד קבלה קבוצות של מקובלים באוהלו) ושספר היצירה מיוחס אליו, חוכמה זאת היא המשלימה מקשרת ומחברת בין שני הכוחות האחרים(ראש וגוף, ימין ושמאל,שמיים וארץ,נצרות ואיסלם) החיבור בין הכוחות נחוץ במטרה להגיע לתכלית הבריאה – הרמוניה המאפשרת קבלת אושר אין סופי שעוד לא ראיתם בימכם. ודאי תשאל האם יש בידינו לקצר את הדרך למטרת הבריאה. ובכן, זה הדבר היחידי שאנחנו מסוגלים לעשות(3). כי הרי הכול צפוי והרשות נתונה, נתונה להתערב בבריאה בכדי לזרז את הזמנים, שהרי לפי הקבלה וספר הזוהר כול המצב המלחמתי הזה (בין השאר בינך לבין הדתיים) הוא לפרק זמן מוגבל ותוכנן מראש לשבעת אלפים שנה ולא ממש בשליטתנו לשנות את האתגרים בהם אנחנו פוגשים בדרכינו אלא שבידנו הרשות לזרז אותם. אלה שמסוגלים להגיע לתהליך הזה באופן אינדיבידואלי ובעלי מודעות גבוהה לחיבור אהבה והשפעה, יגיעו לפני אחרים ליציאה אל העולם העליון, ולהרגשת המציאות העליונה והמושלמת(4). אכן לפי הקבלה יש דבר כזה "גורל", שפירושו - אוסף של מצבים שתעבור בדרך לתיקון(התקנת אלגוריתם משודרג) בנפשך. אבל הגורל איננו קובע את תגובותיך לאתגרים ואת הרגשתך לגבי האירועים שמגיעים אליך שלא בשליטתך(מכוח עליון ותמיד יש כאלה).

    האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי, הצור תמים פעלו, דור עקש ופתלתל, ערב רב שמנת עבית כשית ובעטתה אלהים לא ידעום. תעשה מה שתעשה אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה. לץ היין הומה שכר, וכל שוגה בו לא יחכם, ונסתם ואין רודף אתכם, רגזו ועל תחטאו.

    מקורות:
    1. אתר "מודעות" ,פרשת השבוע בראשית: http://www.mudaut.co.il/news/weekly.asp?Weekly_ID=1058

    2. סרטון בנושא מאמר האותיות : http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%96%D7%95%D7%94%D7%A8-%D7%9C%D7%A2%D7%9D-%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%96%D7%95%D7%94%D7%A8-%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%93%D7%A8%D7%91-%D7%94%D7%99%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A0%D7%90-%D7%A1%D7%91%D7%90

    3. סיפור הבריאה הקבלי: http://www.kab.co.il/kabbalah/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94-%D7%94%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%99

    4. האתר של משה שרון,התפתחות אישית: http://www.mo6.co.il/?categoryId=32247&itemId=80666

    5. העולם עגול ומסתובב על צירו, (ספר בזוהר, פרשת ויקרא אות קמא): http://www.kab.co.il/heb/content/view/frame/93257?/heb/content/view/full/93257&main

חמש מאות המאמרים הנקראים ביותר